“Kennen geen uur en tijd, loonwerk heeft ALTIJD voorrang.”
De aankoop van een Krone-hakselaar en drie Dezeure-silocruisers in 2014 zette loonbedrijf De Gelder – Thiré op kaart. Als ze met iets starten, dan doen ze dat van de eerste keer goed en doordacht. Voor mij zit een jonge gedreven loonwerker die het geluk heeft enkele nachten zonder slaap te kunnen. “We gaan door tot ons werk gedaan is. Het is onze hobby en dit geeft ons een enorme drive.”
Gelanceerd door ouders
Filip en Pascaline De Gelder – Thiré hadden met hun veestapel van 60 melkkoeien niet dadelijk vooruitzichten om uit te breiden. Daarom kochten ze 2000 een zwaardere tractor, ploeg, mestkar en maïsplanter. Grote risico’s nam hij niet, want het materieel kon hij goed gebruiken op zijn eigen land. Dat stak de ogen uit van zijn twaalfjarige zoon Dieter. Filip kocht nog een ronde balenpers en Pascaline volgde hem destijds met de wikkelaar tot er uiteindelijk een perswikkelcombinatie kwam. Het was een schot in de roos. Al snel kwamen er twee NH-trekkers en een occasie bandenkraan bij. De ambitie om naar de universiteit te gaan had De Gelder junior niet, daarom volgde hij deeltijds onderwijs zodat hij thuis mee kon helpen. De jonge Dieter werd gelanceerd, zijn ouders hadden de ideale basis gelegd en betrokken hem bij elke keuze die zij maakten. In 2005 op zijn achttiende zei hij zijn schoolmakkers vaarwel en ging hij mee in de zaak.
Windmolens
Het plaatsen van vier windmolens langs de snelweg in 2011 bracht een hoop grondwerk met zich mee voor firma De Gelder – Thiré. “Eén van die molens mocht op onze weide komen te staan op voorwaarde dat we het het grondwerk zelf zouden uitvoeren”, vertelt Dieter. “We kochten een Joskin 3-asser en een Doosan-bandenkraan. Die gebruiken we alleen voor eigen werken op het terrein, we doen geen grondtransport. We verrichtten veel graafwerken, maar vervoerden evenzeer steenpuin van de ene naar de andere molen zodat alles verhard was.” Tijdens deze werkzaamheden leerde Dieter een collega kennen waarmee hij tijdens de winterperiode nu dagelijks mee samenwerkt. Op de Joskin passen opzetschotten waarmee ze eveneens mestvervoer doen, daar zijn ze wel voor erkend.
Vonk sloeg over in hakselaar
Hakselen is een recent verhaal bij de Gelder. Op zijn achttiende hadden ze al een hakselaar komen presenteren, maar toen was hij – volgens hem – niet klaar om de stap te zetten. In de laatste week van augustus 2014 begon het echter te kriebelen. Dieter bezocht twee dealers, maar vooral het laatste bezoek bleef hem bij. “Krone had nog zes machines in stock en ze zouden op drie dagen kunnen leveren. Sowieso moesten we twee weken wachten om de financiering rond te krijgen. Het zou krap worden. Bovendien hadden we nog geen silagewagens. Nieuwe wagens kon Dezeure niet meer leveren, maar ze wilden ons depanneren met overgenomen karren die ze staan hadden.”
Toen de Krone Big X 700 werd afgeleverd bij de dealer, had De Gelder nog nooit achter het stuur van een hakselaar gezeten. “Dit is de pook, hiermee rij je voor en achteruit. De rem en de pinkers staan daar. Meer moet je niet weten om naar huis te rijden”, klonk het. “Ik heb gezweet want ik moest juist tijdens de avondspits door Gent centrum. Ook het openen van het eerste perceel verliep niet erg vlot, er lag meer naast dan in de kar. Gelukkig was het onze eigen maïs. Na een onrustige nacht ging het een dag later toch beter, toen ik alleen in de cabine zat, waardoor ik alles rustig kon ontdekken.” Ook toen de zus van één van zijn chauffeurs meereed tijdens een rondje hakselen, werd het heet in de cabine. Enkele weken later was hij een koppel met Lynn De Lausnay.
Nood aan extra trekker
Momenteel stellen ze het met zes trekkers in Overmere, vijf exemplaren van NH en één Case. Dit jaar namen ze een T7.270 en 7.210 in gebruik, de laatste in een Maserati-blauwe outfit. Aanvankelijk was De Gelder er geen fan van, maar nu de jonge demo op het bedrijf is, geeft hij toe dat het een knappe machine is. De Gelder zit in een range van 165 tot 270 pk en heeft twee vario’s. Dieter is geen voorstander van een vario-transmissie en verkiest eerder een powershift versnellingsbak. Volgend jaar wordt een trekker met 10.000 uren ingeruild voor een nieuwe. Bedoeling is dat er ook één extra werkpaard bijkomt. Welk merk ze inkopen is nog niet geweten. De Puma doet het prima en ook over de Fendt-dealer horen ze goede commentaren.
Plannen mestgebeuren
Het bezoek bij Dezeure maakte indruk op familie De Gelder, het voelde aan zoals thuiskomen. De constructeur luisterde en zocht mee naar oplossingen. Eén van de drie silagewagens die ze bestelden, kunnen ze nu omvormen tot mestkar. Toch vraagt de ombouw heel wat sleutelwerk, maar de tractie is enorm handig. Ter vervanging van de Joskin-Tornado mestwagen die ze ook nog gebruiken, zouden ze opteren voor een afzetsysteem. De knoop of het een Dezeure 2- of 3-asser wordt, is niet doorgehakt. Een vierde silagewagen tijdens de maïscampagne zou trouwens welkom zijn. Verder schat Dieter in nog één seizoen te rijden met de Joskin tandem-asser. Voor het injecteren van grasland is die uitgerust met een sleepvoetinjecteur. In 2018 zou de loonwerker graag twee nieuwe tonnen kopen in Veurne, één van 14 en 26 m³.
Deze reportage verscheen eerder in “De Loonwerker 11/2016”. Wil je graag een abonnement? Surf dan snel naar onze agroshop!
Tekst en beeld: Tom Govaerts