Dewulf heeft een nieuwe generatie van de ZK-reeks, 2- en 3-rijige zelfrijdende klembandrooiers met afvoerelevator geïntroduceerd. Uniek op deze rooiers zijn de 2 of 3 rooi-elementen die volledig onafhankelijk in hoogte werken, waardoor elke rooischaar afzonderlijk de gewenste diepte aanhoudt.
Met deze ‘Floating Shares’ blijft een maximale stabiliteit gegarandeerd, ook bij hoge rooisnelheden. De hydraulisch aangedreven torpedo’s liggen aan de basis van een nauwkeurig knipresultaat. Dankzij de royaal bemeten super grip-profiel plukriemen van 14 000 mm, kan er langer gerooid worden wanneer de omstandigheden verzwaren. Op elk rooi-element kunnen 2 of 3 optionele roterende reinigers voorzien worden indien intensievere reiniging gewenst is.
De nieuwe generatie onderhoudsvrije ‘Gearbox Drive’ van de messen draait aan een hoger toerental en heeft minder bewegende delen. De lagers van de messen zijn hermetisch afgesloten via een ‘Labyrinth Sealing’ waardoor de hoogste graad van duurzaamheid in de markt bewerkstelligd is. Een hydraulisch aangedreven rol onder messen sluit verlies van wortelen uit. Een tweede hydraulisch aangedreven rol is voorzien bij de ingang van de loofkap, om loofophoping op het kader van de dwarsband te vermijden.
De ZKIIse en ZKIIIse zijn standaard uitgerust met een egelband (1000 mm breed en 1680 mm lang), waardoor een volledig schoon af land product zonder verlies gegarandeerd wordt. De gloednieuwe cabine heeft een maximale comfortgraad en zorgt voor een uitstekend zicht op de rooi-elementen. De bediening van de machine gebeurt via een joystick en 2 control-units voor het rooi- en rijgedeelte. Door de optionele automatische sturing (DAS) kan de chauffeur zich maximaal concentreren op de verdere optimalisatie van zijn rooier en het rooiproces. Daarbovenop kan men via optionele afstandsbedieningen de afvoerelevator bedienen vanuit de meerijdende tractor. 4 optionele camera’s geven een gedetailleerd beeld van de werking van de messen, de loofafvoer, het vullen van de afvoerelevator en een overzicht bij het achteruit rijden.
Onder de motorkap zit een Scania DC9, stage IV Final met 257 kW (350 pk). Deze motor voldoet aan de meest strenge eisen op gebied van emissienormen en rooit met een economisch toerental van maximaal 1600 rpm. Verschillende wielconfiguraties spelen perfect in op de wensen van de klant en garanderen een minimale bodemdruk. Bovendien bestaat de mogelijkheid erin om de wielen te vervangen door rupsen zodat er ook in de zwaarste omstandigheden kan gerooid worden.