Jenz, de Duitse constructeur die al sinds 1921 land- en bosbouwmachines maakt, stelde tijdens DemoForest een prototype voor. De JENZ HEM 821 DQ Cobra+ is een chippertruck met roterende cabine die stammen tot 80 cm doormeter verwerkt. De machine is een hybride waardoor het maximale vermogen op de chiprotor wordt overgebracht.
In 2007 was Jenz de eerste fabrikant die met een chippertruck op de markt kwam. De combinatie van een hoge verwerkingscapaciteit met snel transport tussen verschillende werven maakten van de chippertrucks een schot in de roos. Met de HEM 821 DQ Cobra+ zet Jenz de volgende stap in de evolutie van deze machines. Gebaseerd op een MAN TGS 35. 480 8X6-4, een truck met 6 aangedreven en 4 gestuurde wielen, ontwikkelde Jenz deze chippertruck met roterende cabine. De truck is uitgerust met een naloopas waardoor het maximale totaalgewicht tot 32 ton mag bedragen. De cabine en het rotatiesysteem komen van de Claas Xerion, het chippersysteem is natuurlijk van de fabrikant zelf. Door de over 320° draaiende cabine heeft de bediener van de machine altijd perfect zicht over de werkzaamheden, het kraanbereik en de blaaspijp. De machine kan verplaatst worden zonder dat de cabine terug moet gezet worden in de startpositie.
De HEM 821 DQ Cobra+ is een hybride machine, wat inhoudt dat de 480 pk sterke motor van de MAN vrachtwagen de laadkraan, de ventilator en andere hydraulische functies aandrijft terwijl de 625 pk sterke Mercedes motor enkel de rotor aandrijft. Zo wordt het maximale vermogen benut voor het chippen. De Cobra+ kan stammen tot 80 cm diameter verwerken, de maximale invoerbreedte bedraagt 1,2 meter. Hierdoor kan de chipper zowel volle stammen als kruinhout verwerken.
Voor de toevoer naar de chiprotor is de Cobra+ uitgevoerd met een grote laadtafel met kettinginvoer. De tafel wordt geladen met een Epsilon S110 laadkraan met een reikwijdte van 10 meter. De zeefkorf kan zonder gereedschap gewisseld worden via het hydraulisch openen van de achterzijde van de rotor. Gladde en getrapte zeefkorven van 30mm tot 100mm kunnen ingebouwd worden.
De hydraulische uitblaasventilator kan traploos tussen 50 en 100% geregeld worden. Door deze technologie worden minder fijne chips gemaakt doordat ze minder naverkleind worden en heeft men minder kosten voor slijtdelen. De centrale positie van de ventilator zorgt ervoor dat zowel voor, achter als zijdelings overgeladen kan worden.