In de truckwereld zijn de ontwikkelingen binnen de elektrische aandrijving in volle gang. Reeds een aantal jaar wordt nagedacht over een volledig elektrisch concept. Op basis van de huidige beschikbare technologische ontwikkelingen, lijkt dit nu binnen handbereik te zijn. Daarnaast zijn de snellaadmethodieken zover ontwikkeld, dat het volladen van batterijen nu binnen een redelijke tijd mogelijk is.
Drie fabrikanten maakten onlangs bekend bezig te zijn met de ontwikkeling van een elektrische truck. Zij melden dat het in eerste instantie gaat het om een truck die een relatief korte afstand aflegt of met andere woorden om een truck ideaal geschikt voor stadsdistributie. Ook in de landbouw rijden heel wat trucks met een beperkt aantal kilometers per dag op de teller. Of dit een interessant alternatief wordt, wordt de eerstkomende jaren duidelijk.
Zowel het Amerikaanse Tesla, de Nederlandse busbouwer VDL evenals de Duitse truckfabrikant Mercedes-Benz werken aan de ontwikkeling van een dergelijk type. Mercedes blijkt hierin het verst te staan. Zij stelden onlangs reeds hun eerste prototype voor. Hun 26 ton elektrische vrachtwagen kreeg de naam Urban eTruck.
De Mercedes-Benz Urban eTruck is gebaseerd op een zware, 3-assige short-radius Mercedes distributietruck met daarbij een herziening van het aandrijfconcept. De volledige conventionele aandrijving is er vervangen door een nieuwe elektrische aandrijving met op de achteras elektrische motoren direct naast de wielnaven. Een ontwikkeling dat Mercedes overneemt van op hun Citaro hybride bus.
Het totale lithium-ion accupakket, dat trouwens netjes weggewerkt is in het chassis, bestaat uit drie modules. Het originele pakket heeft een inhoud van 212 kWh, goed voor een 200-tal kilometer rijden. Mercedes laat de mogelijkheid voor een grotere actieradius, dit door plaats te voorzien om extra accu’s toe te voegen.
De eTruck weegt 1.700 kg meer dan de conventionele uitvoering. Gezien de Europese commissie overweegt om het toegestane totaalgewicht van vrachtwagens met alternatieve aandrijving met een ton te verhogen, zal de eTruck slechts 700 kg inboeten qua laadvermogen ten opzichte van de dieseluitvoering.
Ook de VDL Groep uit Eindhoven is bezig met de ontwikkeling van een volledig elektrische truck. In eerste instantie gaat het om een 37 ton trekker, bedoeld voor relatief korte afstanden van ongeveer 100 km op één enkele batterijlading. Daarna kan het voertuig door middel van snelladen in een half uur weer volledig bijgeladen worden. Voor de ontwikkeling van deze truck maakt VDL gebruik van technieken die zij al eerder ontwikkelde voor haar elektrische bussen zoals e-drive, batterij technologieën en energie management strategieën. De eerste rijdende elektrische VDL-truck wordt begin 2017 verwacht.
Tegelijkertijd ontwikkelt VDL op basis van dezelfde 37 ton trekker een voertuig met waterstof range extender. Tijdens het rijden worden dan de batterijen bijgeladen op basis van elektriciteit die door de waterstof fuel cell wordt gegenereerd. Het voordeel van deze combinatie is dat hierdoor de rijafstand groter wordt. VDL verwacht in de eerste helft van 2017 hiervan een prototype te kunnen tonen.
Voor dit project werkt VDL samen met verschillende partners op het gebied van elektrische aandrijving, batterijtechnologie en elektrische nevenverbruikers. Als basisvoertuig wordt een trekker van DAF gebruikt die door VDL geëlektrificeerd en aangepast zal worden. De ontwikkeling van de prototypes gebeurt in Helmond bij VDL ETS en VDL Bus Chassis. De productie van beide trucks is voorzien op te starten eind 2017 en zal gebeuren bij VDL Bus Chassis in Eindhoven.