Het Nederlandse bedrijf Steketee maakt sinds 2018 deel uit van de LEMKEN-groep, en heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om aan de toenemende vraag naar onkruidbestrijdingsoplossingen te kunnen voldoen. Ondanks de coronapandemie is Steketee in 2020 blijven groeien en kwam de omzet 30% hoger uit dan 2019.
Iljan Schouten, Managing Director bij Steketee is positief: “De trend naar duurzame onkruidbestrijding is niet te stoppen. Er is veel vraag naar camera gestuurde schoffelmachines, toepassingen voor plaats specifiek spuiten met minder gewasbeschermingsmiddelen en naar gewasverzorgingsmachines voor ruggenteelten.” De orderboeken zijn goed gevuld voor het voorjaar van 2021.
Om aan de grote vraag te kunnen voldoen, hebben Steketee en LEMKEN gezamenlijk de processen en productie in Stad aan ‘t Haringvliet geoptimaliseerd. Er wordt een extra assemblagelijn opgezet, waardoor de productiecapaciteit toeneemt en de doorlooptijden korter kunnen worden.
Met de introductie van de twee productlijnen Professional- en Individual-Line is het voorbereiden van offertes en het afhandelen van orders sterk vereenvoudigd. De Professional-lijn omvat gemakkelijk te configureren schoffelmachines voor klassieke rijgewassen en rijafstanden. “Met de Individual Line bieden wij een breed scala aan opties afgestemd op de wensen van individuele klanten. Hier is een duidelijke tendens te herkennen in de vraag naar een hoge capaciteit door grotere werkbreedten en hogere rijsnelheden. Hierbij bieden wij zeer hoge precisie dankzij de IC-Light-camerabesturing”, legt Schouten uit. “Steketee heeft al ruim 20 jaar ervaring met camera-gestuurde schoffels.”
Ook op aftersales-gebied is er het afgelopen jaar veel gebeurd. Via het Agroparts webportaal is het nu mogelijk reserveonderdelen te bestellen en documentatie over onderdelen op te vragen. Zowel dealers als eindklanten kunnen hier bestellen; alle gangbare onderdelen en slijtdelen zijn vanuit het centrale magazijn de volgende dag leverbaar. “Zo zorgen we ervoor dat Steketee-machines overal ter wereld snel weer operationeel zijn,” aldus Leonard Mol, hoofd verkoop bij Steketee. Hij vult daarbij aan: “Naast onze bestaande markten in West-Europa zien we ook in Centraal- en Oost-Europese landen een fikse groei. Ook daar is steeds meer belangstelling voor mechanische onkruidbestrijding.
Ook introduceerde Steketee de slogan “Space to Grow” in het afgelopen jaar. “Met Steketee machines hebben onze klanten de ruimte om te groeien en kunnen zich daarmee snel aanpassen aan toekomstige eisen vanuit de maatschappij en de politiek. En ruimte om te groeien is natuurlijk ook de basis voor gezonde gewassen”, zegt Iljan Schouten. “Met ons jonge, gemotiveerde team hebben we bij Steketee al grote stappen in deze richting gezet en we blijven er alles aan doen om onze klanten de beste oplossingen voor gewasverzorging te bieden.”
Daarom zetten we ook hoog in op productontwikkeling. We zijn nu bezig met het ontwikkelen en testen van plantherkenningsmethoden op basis van kunstmatige intelligentie. “Onze klanten moeten de eerste praktische toepassingen hiervan al in de nabije toekomst kunnen ervaren”, zegt Iljan Schouten en hij besluit: “Daarmee zullen we onze strategie “Space to Grow” ook echt in de praktijk omzetten.”
Bron – Lemken