Eindelijk! De nieuwe Fendt 900 Vario

Net als bij de voorstelling van de Fendt 1000-serie ging de lancering van de nieuwe 900 Vario-serie gepaard met de nodige lekken via de sociale media en de bijhorende commentaren. Er werd gegokt naar motoren en vermogens en allerhande theorieën over de mechanica onder de kap werden de wereld ingestuurd. Begin juli toonde Fendt in Marktoberdorf dan eindelijk de echte nieuwe Fendt 900 Vario, en wij waren er bij!

Het succesverhaal van de 900-reeks begint op Agritechnica ’95, met de voorstelling van de 260 pk sterke 926 Vario. Het Vario-systeem zat al van eind jaren 1970 in de schuif (en in prototypes) bij Fendt, maar de 926 Vario was de eerste publieke voorstelling van het aandrijfsysteem, en direct ook de reden van het succes van de trekkerreeks.  De nieuwe 900-reeks is intussen de 6de generatie van het type. De reeks omvat nu vijf modellen (930 Vario, 933 Vario, 936 Vario, 939 Vario en 942 Vario), met een vermogen tussen 296 en 415 pk. Het nieuw topmodel overlapt net met de 1000-serie, wat klanten de mogelijkheid biedt een nog hoger vermogen in een semi-compacte trekker te kiezen. Het is ook voor het eerst dat de Fendt 900-serie de 400 pk grens overschrijdt.

MAN onder de kap
Alle modellen van de 900-serie krijgen een volledig nieuw ontwikkelde MAN-motor onder de motorkap. De zescilinder heeft een inhoud van 9 liter en is voorzien van een turbo met variabele geometrie. Een oliewissel van de motor volstaat om de 1.000 werkuren. Om te voldoen aan de Stage 5 emissienormen gebruikt Fendt een DOC-katalysator, een filter voor dieseldeeltjes (DPF) en SCR-technologie. De topsnelheid van de trekker bedraagt 60 km/u (bij 1.450 tpm), 40 km/u kan al bij een uiterst zuinige 950 tpm. Het maximum koppel van 1.970 Nm wordt op de 942 Vario reeds bereikt bij 1.100 tpm. Het motorvermogen wordt via de TA300 Vario transmissie overgebracht naar de wielen. De aandrijving van de voor- en achteras is van elkaar losgekoppeld, wat voor minder spanning zorgt bij bochtenwerk en garant staat voor volledige trekkracht in het veld.
De motorkap kreeg de karakteristieke lijnen van de 1000 Vario-reeks mee.

Krachtige hydraulica

Het hydraulisch systeem is modulair opgebouwd. Twee load-sensing pompen met een opbrengst van 165 of 220 liter vormen het hart van het systeem. Optioneel kan er ook gekozen worden voor een hydraulisch systeem met een opbrengst van 430 liter/minuut, met 2 gescheiden circuits. Twee autonome axiaalplunjerpompen (220 l/m + 210 l/m) verzorgen de hydraulische vraag van de twee actieve oliecircuits.

Meer grip
De nieuwe Fendt 900 Vario is ontworpen voor zwaar tractiewerk op elk veld, overal ter wereld. Voor de Europese markt voorziet Fendt verschillende keuzes in assen en wiel-configuraties. Door de groeiende interesse voor het merk in Noord-Amerika en Canada voorziet Fendt nu ook een 60-inch spoorvariant voor de nieuwe serie, waardoor de trekkers ook ingezet kunnen worden in rijencultuur.
Elk wiel is voorzien van een eigen hydropneumatische ophanging via een onderhoudsvrije dubbele wishbone. Het VarioGrip-bandendrukregelsysteem, is eveneens beschikbaar als een optie voor de nieuwe 900-serie. Uniek is dat nu ook dubbele (cultuur-)wielen kunnen aangesloten worden op het systeem. De bandendruk kan zelfs tijdens het rijden aangepast worden aan de omstandigheden.

 

Wanneer bepaalde parameters vooraf zijn ingesteld voor één type taak, ondersteunt de Fendt Grip Assistant, nu voor de eerste keer aangeboden voor de 900-serie, de bestuurder via de Varioterminal bij het bepalen van de ideale ballast en de juiste bandenspanning bij een vooraf gedefinieerde snelheid. Omgekeerd kan het systeem de best mogelijke werksnelheid en optimale bandenspanning bepalen als de ballast al op de tractor gemonteerd is.

Om het vermogen optimaal naar de grond over te brengen en het contactoppervlak van de band te vergroten werd een nieuwe grote band speciaal ontwikkeld voor de nieuwe 900-serie, met een maximale diameter van 2,20 m (750 / 70R44).

Technologie aan boord
Isobus-aanbouwwerktuigen worden via de Vario-terminal aangestuurd. Met TIM (Tractor Implement Lanagement) optimaliseren de trekker en machine zichzelf. De machine gaat dan parameters als rijsnelheid zelf aanpassen voor een verhoogde  productiviteit en een verlaagde kans op breuken. Eveneens geïntegreerd is het VarioTronicTI kopakkermanagement. Een druk op de knop volstaat om een sequentie van stappen (liften van machine, stoppen van aftakas, …) en de automatische sturing te activeren op de kopakker. Het VarioGuide stuursysteem bepaalt zelf de kopakkerpositie om de werktuigen terug in werkstand te brengen. Naast deze productieve technologieën kan de nieuwe 900-serie ook optioneel voorzien worden van een infotainment systeem. Zo kan er hands-free gebeld worden via acht geïntegreerde microfoons voor een optimale belkwaliteit. De nieuwe radio garandeert dan weer wereldwijd bereik door alle radiobronnen te bevatten. Ook bluetooth connectie en een USB-poort zorgen voor het nodige entertainment. Vier geïntegreerde speakers en een subwoofer staan garant voor optimale geluidskwaliteit.

 

De nieuwe Fendt 900-serie is direct beschikbaar, de eerste trekkers verlieten het terrein in Marktoberdorf tijdens een indrukwekkende vrachtwagenparade.

%d bloggers liken dit: