Door de ogen van…Arent Lanenga en Piet de Jong (Grimme Nederland)

De tendens om als Europese fabrikant de West-Europese landen rechtstreeks te gaan bewerken is niet nieuw. Grimme maakte voor Nederland die keuze een tiental jaren geleden al, Grimme België volgde een drietal jaar geleden. De Loonwerker schoof in Damme (D) aan tafel met Arent Lanenga (Verkoopleider) en Piet de Jong (Leider aftersales) van Grimme Nederland.

Piet de Jong kwam in 2007 in dienst bij het hoofdkantoor van Grimme met als taak een dealernetwerk in Nederland op te zetten. Eind 2007 werden er ongeveer 20 dealers doorheen heel Nederland aangeduid. In 2008 werd Grimme Nederland opgericht, tot september 2018 in een meer administratieve rol, sinds dan ook actiever en onafhankelijker van het hoofdkantoor.
Arent Lanenga begon in mei 2010 bij Grimme Nederland als rayon vertegenwoordiger voor de noordelijke provincies, in september 2018 werd hij verkoopleider voor het hele land. In totaal werken er 8 mensen voor Grimme Nederland, waarvan 4 verkoopadviseurs (3 voor Grimme en 1 voor Asalift, 2 techniekers en het management.)

De Loonwerker: Grimme Nederland bestaat 10 jaar, hoe liep de verkoop en service voordien?
Piet de Jong:
“Voor de oprichting van Grimme Nederland verliep de import via Zonna uit Beilen. De verkoop verliep goed, maar door de oprichting van de Nederlandse vestiging en de verdere ontwikkeling van het dealernetwerk werden alle dealers eigenlijk importeur-dealers, met rechtstreekse connectie met de fabriek. In Duitsland kregen de dealers de stempel “Eurodealer”, iets dat werd doorgetrokken in Nederland. Sinds 2013 werd dit vervangen door Premium Partners.”

DL: Hoe is de evolutie geweest de voorbije 10 jaar?
PDJ:
“De verkoop is op 10 jaar tijd verdrievoudigd!”
Arent Lanenga: “De stijging in de verkoop is toe te schrijven aan de kortere lijnen tussen de dealers en de fabriek. De dealers zijn meer betrokken en krijgen ook hun verantwoordelijkheid, die ze graag nemen. Doordat de dealers, Premium Partners, exclusief met Grimme samenwerken zijn ze ook meer gefocust op de verkoop. Daardoor geef je ze als fabriek ook de ruimte om te groeien.”
PDJ: “Omdat je een exclusieve dealer bent, kan je als dealer ook niet meer de krenten uit de pap pikken. Je moet je dus volledig achter het merk scharen. De situatie voor 2008 was zeker niet verkeerd, het was alleen tijd voor een volgende stap. België volgde 3 jaar geleden als laatste Europese land.”
AL: “De aansturing op Europees en wereldwijd vlak heeft ook voor positieve evolutie gezorgd.”

DL: Worden Nederland en België betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe machines?
PDJ:
“Minder dan we soms hopen, maar ja. Er kan natuurlijk niet voor elk land een machine op maat gemaakt worden, maar onze input wordt zeker gewaardeerd.”
AL: “Nederland staat als land in de top 5 qua omzet bij Grimme, naast Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Rusland. Daardoor hebben we natuurlijk meer gewicht bij de ontwikkeling van nieuwe machines. Daarnaast is Nederland ook het land op gebied van innovatie. Nederland is dus zeker belangrijk voor nieuwe ontwikkelingen. We merken wel dat er meer focus begint te liggen op nieuwe markten, zoals Azië.
De Ventor is bijvoorbeeld ontwikkeld met input uit de zandgebieden en de Veenkoloniën in Nederland.”
PDJ: “Rond 1998 is het SE-reinigingsprincipe ontwikkeld. Dat heeft een vlucht genomen die niet verwacht was. De SE-machines leveren prachtig werk op de lichte gronden, maar er was geen vierrijige zelfrijder die met die vlakke egelbanden was uitgerust. De uitdaging was deze zo te bouwen dat hij paste binnen de afmetingen die door de wet worden opgelegd.”
AL: “De machine moest kunnen rooien als een getrokken tweerijer, maar de capaciteit moest die van een vierrijer zijn en daar zijn we in geslaagd.”

“De dealers zijn meer betrokken en krijgen ook hun verantwoordelijkheid, die ze graag nemen”

DL: Wat is de voorbije 10 jaar een echt hoogtepunt geweest? Welke machine(s) zijn mijlpalen (geweest?)
PDJ: “
Er zijn twee dingen waar we hard op hebben gewerkt. Dat zijn de SV getrokken verstekbunkerrooiers met axiaalrollen voor op de zware gronden en de Varitron 470 vierrijige zelfrijder. Die laatste is in Nederland erg succesvol, als meest verkochte zelfrijder.”
AL: “Van de Varitron 470 worden er jaarlijks ongeveer 15 verkocht in Nederland, rupsmachines en wielvarianten samen. De SV en Varitron 470 zijn echt de succesnummers voor de zwaardere grond in Nederland.”
PDJ: “Agritechnica is ook altijd een hoogtepunt. Met 120 mensen de stand bemannen, een komen en gaan van Nederlandse en Belgische loonwerkers en akkerbouwers, het is telkens de moeite!
Iets waar we nu al naar uitkijken, maar dat ik nu al bijna een hoogtepunt noem vindt plaats op 11 september dit jaar. We hebben in ons assortiment zowel aardappelrooiers van Grimme als wortel- en uienrooiers van Asalift. Als je die drie dingen samen gooit en er worst bij doet, dan krijg je hutspot. Dus op 11 september gaan we bij het PPO Lelystad aan de slag met onze rooiers en wordt iedereen uitgenodigd aan tafel voor een bord hutspot!”
AL: “Wat ik ook graag aanhaal als succesnummer is de stortbak. De RH stortbunkers zijn in 2000 ontwikkeld, samen met de volledige inschuurlijn. Toen deze reeks voorgesteld werd, werd ze nogal argwanend bekeken door de concurrenten. We monteerden geen stalen rollen, maar PU spiraalrollen, de aandrijving gebeurde hydraulisch, allemaal zaken waar de concurrentie rare ogen bij trok. Ondertussen stellen we vast dat ze met graagte de zaken overnemen.”

“De grootste uitdaging voor de toekomst is de verkoop van tweedehands zelfrijders”

DL: Hoe ziet de toekomst er uit voor Grimme Nederland (en België?)
AL:
“De toekomst blijft in grote lijnen hetzelfde. Mee evolueren met de markt, nieuwe machines ontwikkelen, kennis verzamelen bij de (grote) dealers en in het veld. Er zijn machines waar we aan marktaandeel moeten werken, daar wordt vol op ingezet.”
PDJ: “Volgens mij wordt de grootste uitdaging in de toekomst het verkoop van tweedehands machines. Vooral de zelfrijders gaan een goede aanpak vragen. Jaarlijks worden er in Nederland tussen de twintig en veertig van die zelfrijders verkocht. Die moeten ooit terug komen!
Daarnaast is de beschikbaarheid van goede technici een struikelblok voor groei.”

 

Hutspotdag

Op 11 september organiseert Grimme Nederland een Hutspotdag bij het PPO in Lelystad. Meer info vindt u binnenkort via de website www.grimme.com of via de verschillende social media kanalen van Grimme. Iedereen welkom! Meer info: Klik hier

 

 

%d bloggers liken dit: