DEUTZ-FAHR treedt toe tot de hoge vermogensklasse met de introductie van de tractoren van de nieuwe 9 serie. Vier modellen van 270 pk tot 340 pk met continu variabele TTV-transmissies.
Deze tractoren bieden niet alleen gebruiksgemak en bestuurderscomfort, laag brandstofverbruik en lage vaste kosten, maar in samenwerking met Giugiaro Design is er ook een nieuwe stijl ontwikkeld. De duidelijke en heldere vorm van de motorkap, de bijzondere cabine en toegepaste materialen van eerste klas kwaliteit resulteren in een stoer maar gebruiksvriendelijk design, het keurmerk van de recente ontwikkelingen van de DEUTZ-FAHR tractoren.
De 9 serie tractoren worden aangedreven door een 7,8 liter DEUTZ TCD motoren met twee turbo’s en zes cilinders, conform de Tier 4 Final emissienormen en hebben vier kleppen per cilinder. Deze motoren hebben een turbocompressor en intercooler en maken gebruik van een ingebouwde elektronische motorregeling voor hun DCR-inspuitsysteem (DEUTZ Common Rail) en nabehandeling van de uitlaatgassen met de SCR-oxidatiekatalysator en het DPF-roetfilter.
Dankzij de grote brandstoftank kan het veld dagenlang bewerkt worden zonder onderbreking; een nieuw elektronisch gestuurd koelsysteem zorgt voor toprendement en laag brandstofverbruik, hetgeen zeer gunstig is tijdens transport wanneer de omgevingstemperatuur hoog is.
Snelle reacties, veilig en nauwkeurig: dit zijn de kenmerken van de continu variabele ZF Terramatic TMT 32 transmissie; hiermee wordt een nieuw niveau van brandstofbesparing bereikt, zowel tijdens het werk op het veld als transport over de weg. De topsnelheid van 60 km/u kan worden bereikt bij een motorsnelheid van 1.780 tpm, 50 km/u bij 1.480 tpm of 40 km/u bij 1.350 tpm. Tot de brandstofbesparing behoort verder ook het aftakas pakket, met drie snelheden van 540E/1000/1000E en progressieve hydraulische bediening.
In het veld en op de weg kan de situatie voortdurend veranderen, maar dankzij het systeem van de voorasophanging beschikt de 9 serie over voortreffelijke rijdynamiek en uitstekend comfort. Een tractor moet ook perfect kunnen stoppen en hiervoor zorgt het PowerBrake-remsysteem, dat maar een kleine input nodig heeft om de tractor veilig een halt toe te roepen. De remuitrusting bevat bovendien een elektronische parkeerrem (EPB), die natuurlijk zorgt voor soepele inschakeling van de parkeerrem. Ook de schijfremmen op de vooras van de 60 km/h-uitvoering dragen duidelijk bij tot de uitstekende remprestaties en veiligheid.
De hydraulische inrichting beschikt over een Load-Sensing pomp van 210 l/min met een werkdruk van 200 bar en maar liefst zeven hydraulische regelventielen, waarvan er vier zorgen voor een maximale doorstroom van 150 l/min en drie met een maximale doorstroom van 100 l/min. Ze worden allemaal elektronisch bediend en hebben een functie voor instelbare doorstroomtijd en hoeveelheid.
Het 90 liter-oliereservoir van de hydraulische installatie is onafhankelijk van het oliereservoir van de transmissie; hiermee wordt voorkomen dat er stof of vuil binnendringt via de hydraulische regelventielen. Het maximale hefvermogen achter bedraagt 12.000 kg.
Met de MaxiVision cabine stijgen de tractoren van de 9 serie nog verder in aanzien. Het interieur is comfortabel en rustig met prima zicht rondom, hetgeen te danken is aan de nieuwe voorruit die uit één stuk bestaat. Voor verder comfort zorgen ook de kwaliteitsmaterialen van het functionele “soft grip” stuurwiel en de plaats van het kleurenscherm naast de bestuurdersstoel. Optioneel zijn het touch screen scherm van 12” (iMonitor 2.0), het spoor geleidingssysteem Agrosky en het wendakkermanagement ComforTip leverbaar.