Topartikelen over brandstof
Brandstof
De landbouw is nog altijd ontzettend afhankelijk van fossiele brandstof. Dat zal voorlopig ook wel niet veranderen gezien de vele hectares, die moeten worden bewerkt in zowel de veehouderij als de akkerbouw. Als we het in Europa over brandstof hebben dan gaat het om diesel. In Noord-Amerika rijden er tegenwoordig meer trekkers op benzine en zijn ze zelfs geschikt voor kerosine.
Verbruik
In energieverbruik komt het aandeel van motorbrandstoffen in de gehele agrarische sector op ongeveer 16,4 PetaJoule (CBS, 2019) uit, waarvan 1,2 PJ lpg is en de rest gas- en dieselolie. Het CBS heeft de waarde van gebruik energie, waaronder ook brandstof valt, voor 2018 beraamd op ongeveer 580 miljoen euro voor de hele landbouw. Volgens Fedecom bepaalt het brandstofverbruik gemiddeld vijftig procent van de totale kosten, dit is vooral voor loonbedrijven een belangrijke afweging. Het brandstofverbruik van tractoren loopt zeer sterk uiteen en hangt grotendeels samen met het motorvermogen. Daarnaast geldt normaliter hoe lager het toerental, hoe lager het brandstofverbruik.
Rode diesel
Rode diesel, een brandstof die onder een gunstiger accijnstarief werd aangeboden, is sinds 2013 in Nederland afgeschaft. Op agrarische bedrijven was deze brandstof interessant. Aan de diesel of gasolie is een rode kleurstof toegevoegd, om onderscheid tussen te maken.
Een loonwerker mag rode diesel tanken in België. De Belastingdienst heeft er zelfs in een speciaal informatiebulletin aandacht aan geschonken: ‘Als u in België rode diesel mag tanken in de brandstoftank van een zelfrijdend werktuig/tractor en u brengt dit zelfrijdend werktuig/tractor vervolgens naar Nederland, dan heffen wij geen accijns over die brandstof. Voorwaarden zijn: Het werktuig/tractor is zelf in België geweest. De rode diesel is in België getankt in het werktuig/tractor. De rode diesel zit in het normale brandstofreservoir van een zelfrijdend werktuig/tractor. Als wij u controleren, moet u aantonen dat de rode diesel in België is getankt.’