Van 7 tot 13 april ontvangt MAN Truck & Bus bezoekers op zijn Bauma 2025-stand in München met een consequente focus op toepassingen. De tentoongestelde elektrische en conventioneel aangedreven voertuigoplossingen voor de bouwsector variëren van de lichte, vierwielaangedreven MAN TGE-kipper van 3,5 ton tot de MAN TGX-trekker voor zware opleggers met een bruto treingewicht tot 180 ton.
De nieuwe zuiver elektrische MAN eTGS in de 6X2-4-versie met kraan en kipbak staat centraal op de MAN-stand 721/11 op het buitenterrein. De MAN eTGS en eTGX e-trucks kunnen tot in de puntjes worden aangepast aan de uiteenlopende behoeften van de bouwsector dankzij de keuze uit diverse wielbases, cabineversies, vermogensklassen van de elektrische motor, aftakassen, batterijcombinaties, oplaadaansluitingen en andere sectorspecifieke kenmerken. Zo krijgen klanten en koetswerkbouwers de keuze uit maar liefst een miljoen configuratievarianten om voor elke toepassing het ideale elektrische basisvoertuig samen te stellen. Met een verwachte levensduur tot 1,6 miljoen kilometer of vijftien jaar naargelang de toepassing, zijn de batterijen ook erg duurzaam, waardoor ze uitermate geschikt zijn voor de bouwsector met zijn lange voertuigperiodes.
De nieuwe MAN eTrucks
Met drie, vier, vijf of zes modulair te combineren en variabel te positioneren batterijen en keuze uit 333, 449 of 544 elektrische pk’s, bieden de MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis met een laadvermogen van 20 of 28 ton precies wat de uitgebreide reeks opbouwoplossingen voor de bouwsector nodig heeft: flexibele vrije ruimte voor opbouwcomponenten op het voertuigframe, een groot aantal mechanische en elektrische aandrijvingen voor opbouwfuncties in diverse vermogensklassen, tot negen verschillende wielbases, zes cabinevarianten, gestuurde en niet-gestuurde naloopassen, luchtvering met bladveren of volledige luchtvering, op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma’s en tal van andere sectorkenmerken. Dat alles gaat bovendien hand in hand met een groot rijbereik. Zelfs de kortste wielbasis van 3,75 meter kan men uitrusten met vijf batterijen met een bruikbare capaciteit tot 400 kWh. Dat komt overeen met een rijbereik tot 500 kilometer zonder tussentijds opladen. Typische dagelijkse ritten in de bouwlogistiek zijn dus ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. Het beschikbare laadvermogen stijgt dan met 2.400 kilogram.
Behalve het standaardgamma biedt de afdeling speciale uitrusting en finetuning MAN Individual net als voor de conventioneel aangedreven voertuigen, nog tal van andere opties om de uitrusting van de MAN eTrucks te personaliseren: voorbeelden daarvan zijn een CCS-laadaansluiting links achteraan het voertuig, een voorbereiding voor hoogwerkers, een zevende batterij voor het 6X2-chassis of het speciale exterieur- en interieurdesign en de comfortpakketten van het ‘Lion S’-gamma – allemaal direct af fabriek te bestellen bij het voertuig.

MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH
De zuiver elektrische drieassige kraankipper op basis van de MAN eTGS met 449 pk die op Bauma wordt voorgesteld, is uitgerust met de driezijdige kipper D316 van Meiller Trigenius en een Palfinger-kraan van 23 tonmeter. De PK 24.001 SLD 5 kan tot 6.200 kilogram optillen en kan uitschuiven tot een lengte van bijna 15 meter. Dankzij zijn modulaire batterijconcept beschikt de eTGS over solide hydraulische stabilisatoren op het frame voor de laterale batterijpakketten aan de linker- en rechterkant om zo een veilige steun te garanderen tijdens het gebruik. De resulterende batterijconfiguratie met vier batterijpakketten biedt een capaciteit van 320 kWh en een rijbereik tot 400 kilometer. De smalle en middelgrote NN-cabine van de eTGS verzekert van haar kant de optimale combinatie van zicht rondom en een hoog bedienings- en werkcomfort.
MAN TGS 35.540 8x2H-6 BL CH
Een ander kraanvoertuig op de MAN-stand op Bauma is een vierassig TGS-chassis met een conventionele 540 pk sterke D26-dieselmotor en de aanvullende hydrostatische MAN HydroDrive-voorwielaandrijving voor een betere tractie, zelfs op losse ondergrond. De vrachtwagen met een laadvermogen van 37 ton leent zich perfect voor werken met erg zware ladingen. Hij heeft een 95 meter grote Palfinger-kraan met een maximale hefcapaciteit van 30 ton. Deze kan uitschuiven tot maximaal 22 meter. Speciaal voor dat doel is de vrachtwagen uitgerust met een extra kraansteun van 20 ton aan de voorkant. MAN Individual levert hiervoor af fabriek de bijbehorende vooruitrusting. Bovendien maakt MAN het mogelijk om de radarsensoren voor de noodremassistent te verplaatsen aan de hand van de koetswerkrichtlijn. Anders zouden de voorste steunpoten ze afdekken. De noodremfunctie blijft dus onbeperkt beschikbaar. De ruime TM-cabine met slaapbank biedt de bestuurder veel ruimte en comfort, zelfs als hij ‘s nachts onderweg is.

MAN TGX 33.640 6×4 BL SA
Op de MAN-stand tijdens Bauma is ook de MAN TGX 33.640-trekker voor opleggers te zien, die zich speciaal richt tot zware ladingen. Met zijn twee aangedreven assen brengt hij de hoge aandrijfkracht van de 16 liter grote en 640 pk sterke MAN D38-motor moeiteloos over op de weg. Hij is ontworpen voor kipperopleggers en diepladers en kan ook worden gebruikt voor bruto treingewichten tot 180 ton. Met zijn lange en hoge GM-cabine leent de zware drieasser zich even goed voor regionale als langeafstandstransporten.

MAN TGM 18.320 4×4 BB CH en MAN TGE 3.200 4×4 BL
MAN dekt de klassieke sector met vierwielaandrijving met twee voertuigen op Bauma: een MAN TGM 4X4 18-tonner met 320 pk en driewegkipper van Ressenig. Zijn enkele banden op de achteras maken hem bijzonder wendbaar, niet alleen op verhard terrein, maar ook op de weg. De smalle en korte CC-cabine biedt een comfortabele en compacte werkplek voor de bestuurder.

De tweede off-roadspecialist komt uit het Transporter-gamma van MAN. Vorig jaar kreeg de MAN TGE een uitgebreide update. Daardoor biedt hij nu standaard extra veiligheids- en rijhulpsystemen, evenals een state-of-the-art-aanraakscherm. Maar ook diverse andere luxevoorzieningen voor de chauffeur, zoals keyless go en een multifunctioneel stuurwiel. Het op Bauma tentoongestelde TGE 3.200 4X4-chassis heeft een bruto voertuiggewicht van 3,5 ton. Het wordt af fabriek uitgerust met een compacte en bijzonder lichte driewegkipper van Meiller Trigenius. De fabrikant levert ook af fabriek met speciale uitrusting van MAN Individual. Dat omvat een bijzonder robuuste meerdelige beschermplaat aan de onderkant van het voertuig, luchtvering op de achteras, een vermogenstoename tot 200 pk en Individual ‘Lion S’-details voor koetswerk en interieur.

MAN-motoren tijdens Bauma
Verder informeert de fabrikant bezoekers over servicecontracten en financieringsoplossingen die speciaal zijn afgestemd op de bouwsector. Dit voor zowel conventioneel als elektrisch aangedreven voertuigen, evenals tal van digitale hulpmiddelen. Daarnaast biedt MAN ook compleet eMobility-advies aan bij de nieuwe eTruck.
Tot slot biedt MAN met zijn motoren oplossingen voor fabrikanten van bouwmachines met hoge prestatievereisten en mijnbouwtoepassingen. De MAN V12-motor D2862, die op de stand van MAN Truck & Bus wordt voorgesteld, heeft een hoog integratieniveau in een brede waaier van toepassingen. Dankzij de expertise van de toepassingstechnici van MAN Engines kan hij perfect worden geïntegreerd in grote graafmachines of mijnbouwvoertuigen. Op basis van zijn nieuwste motorgeneratie zal MAN machines aanbieden met een cilinderinhoud tussen 20 en 30 liter.
Bron: MAN Truck & Bus