Meer dan twee jaar geleden introduceerde Vervaet de Quad 550 online, tijdens de coronapandemie. Inmiddels rijden er al tientallen machines rond, verspreid over heel Europa. De ervaringen zijn positief en er is veel interesse in de machine. Dit jaar zijn er twee nieuwe machines uitgerust met extra op maat gemaakte mesttanks om een Quad XL te creëren. Dit is een nieuwe introductie, gemaakt om te voldoen aan de vraag van grote loonwerkers.
Vervaet Quad in XL-uitvoering
In deze uitvoering wordt de 22m³ Quad gecombineerd met een getrokken tanker van 18m³, die speciaal is gemaakt volgens de specificaties van Vervaet voor deze rol, om een gecombineerde capaciteit van 40m³ te behalen.
Een extra centrifugaalpomp wordt gebruikt voor het vullen en legen. Alle informatie van de extra tank staan op het touchscreen van de Quad 550 waardoor er geen extra scherm of iets dergelijks nodig is. Beide machines zijn geleverd met 36m Vogelsang SwingMax dribblebar. Om de manoeuvreerbaarheid te verbeteren en trailer nauwkeurig te laten volgen, heeft de tanker een elektronisch gestuurd stuurinrichting. De vier 800/70R38 banden lopen zo exact in het spoor van de Quad.
Grootste zelfrijder van Engeland
“Dit is de grootste zelfrijder in Engeland. Desondanks blijf je flexibel met deze combinatie,” legt Matt Carse, algemeen directeur van de Britse importeur J Riley, uit. “De extra capaciteit betekent dat de machine een vrachtwagen-tanker volledig kan legen met nog wat ruimte over. Maar de tank kan ook losgekoppeld worden. Dit is vrij eenvoudig, waardoor er ook in periodes gewerkt kan worden zonder de tank.
Vervaet Quad 550 is ‘capaciteitsmonster’
“De Quad 550 is voor ons een nieuwe machine voor een ander segment dan waar we de trikes aan verkopen. De Quad is heel goed ontvangen en heeft tot nog toe ongekende statistieken,” zegt Jonathan Hoekman, commercieel directeur van Vervaet. “Het is nog steeds een relatief nieuw product, maar gebruikerservaringen zijn tot nu toe zeer veelbelovend. Output en betrouwbaarheid lijken ongeëvenaard, en de operationele kosten zijn laag. Het brandstofverbruik is eveneens laag. Al bij al hebben we een capaciteitsmonster in huis en kunnen we klanten in heel Europa bedienen met een machine die bij hun past.”
Bron: Vervaet