Na meer dan 3 jaar zwoegen, publiceerde het kabinet van voormalig Minister Galant op 15 april de nieuwe regelgeving voor drones. Deze werd op 25 april van kracht.
Er zijn 2 grote luiken. Privé en professioneel gebruik, de minste link met beroep of bijverdienste zal echter op professioneel gebruik duiden wat enkele extra eisen met zich mee brengt, maar ook meer vrijheid geeft in gewicht en maximumhoogte van de drone.
Professioneel gebruik valt op te delen in 2 klasses. Voor beide moet men zowel voor een theoretische als praktische proef slagen. De drone moet geregistreerd worden bij de DIV en er dient een geldige verzekering BA te worden afgesloten.
Hoe weet je nu in welke klasse je valt? In klasse 2 mag je een drone besturen van 0 tot 5kg tot een maximumhoogte van 45m. Dit mag niet in de buurt van gevaarlijke locaties zoals industriële sites, een mensenmassa of dieren, steden en gemeenten en uiteraard luchthavens en militaire locaties. In klasse 1 mag je tot 90m hoogte stijgen met een drone van maximum 150kg en dit zelfs, mits toelating van het DIV in verstedelijkt gebied en over een personen/mensenmassa vliegen. Hierbij komt wel een strengere controle op kennis en kunde, medische keuring en een verplichte risicoanalyse. Het mag duidelijk zijn dat deze laatste klasse voornamelijk gericht is op verzamelen van beeldmateriaal bij evenementen, of inspectie van gebouwen, bruggen, zendmasten. We stellen dat de lezers van de Loonwerker voornamelijk in klasse 2 zullen opereren aangezien vluchten boven velden en bouwwerven voornamelijk in klasse 2 behoren.
Wat echter in geen enkele klasse mag is vervoer van personen, goederen of afwerpen van goederen. Hierbij denken we aan besproeien, meststoffen strooien, je drone net die laatste zak zaaigoed te laten halen of postpakketjes te laten bezorgen. De drone moet ook steeds binnen gezichtsbereik blijven en mag enkel overdag vliegen.
Hoewel bespuiten vanuit de lucht sinds 2006 verboden is voor heel Europa en dit nog eens extra is opgenomen in de nieuwe wet, zijn er toch 2 lichtpuntjes die de innovatie kunnen vooruit helpen. Deze wetgeving geldt niet voor vluchten binnen gebouwen(denk aan een testruimte of serres). Daarenboven kunnen uitzonderingen worden aangevraagd bij de DIV in het kader van onderzoek. Deze 2 kanttekeningen, in combinatie met het reeds eerder ingenomen en nogmaals bevestigde standpunt van het kabinet van Mobiliteit dat deze regels voor evaluatie vatbaar zijn na een proefperiode, duidt erop dat we in de toekomst nog veel mogen verwachten van deze vliegende wonders.