Het tankgamma bij Vlaamse fabrikant Dezeure kent steeds meer mogelijkheden. Al ruim vier jaar heeft Dezeure een R&D die specifiek op het mestverhaal werkt. Dit merk je ook in de mogelijkheden en de afwerking. “We bieden een ruim gamma van kwalitatieve oplossingen aan die onze interne specialisten en ingenieurs professioneel uitwerken.”
Flexibiliteit en multifunctionaliteit van de tanks worden steeds belangrijker. Tanks moeten nu eenmaal steeds ruimer ingezet kunnen worden. Dezeure speelde hierop in met de uitbreiding van het gamma Dualliner.
Alles kunnen krijgen zoals ik het wilde
Eén van de gebruikers van zo’n Dualliner-mesttank is de firma Leuridan Agro Logistics. Zaakvoerder Dietrich Leuridan vertelt dat zijn bedrijf uitsluitend actief is in alles wat te maken heeft met mest. “We rijden met twaalf mensen voortdurend in de mest. We hebben vijftien tractoren en drie vrachtwagens. Al onze drieassers zijn van Dezeure. We kozen voor de Dualliners omdat ze voor alles ingezet kunnen worden. Ze zijn compleet uitgerust en ik heb alles kunnen krijgen zoals ik het graag wilde. Ik denk dan aan opbouw of sturing. Daarbij is een goede verstandhouding met de firma essentieel. Ik heb misschien het voordeel dat ik meer dan twintig jaar geleden nog een tijd bij Dezeure gewerkt heb en dat we altijd een nauwe band onderhouden hebben. Daardoor kan ik ook verbeteringen voorstellen op basis van praktijkervaring. Ik kom op die manier zelfs wel eens bij de tekenaars terecht.”
Pompwagen en volwaardige transporttank
Het opvallendste is misschien wel dat de Dualliner ingezet kan worden als pompwagen bij het sleepslangbemesten maar evenzeer als volwaardige transporttank. Leuridan: “Wij hebben drie exemplaren en de nieuwste tonnen zijn er met vier pompen op: verdringer-, vacuüm- en centrifugaalpomp en turbovuller. Zo kunnen ze gebruikt worden om het sleepslangensysteem te voeden, in de winter voor het transport naar de mestverwerking en in de zomer om water te sproeien.” Diverse spuitkanon(nen) kunnen gecombineerd worden met een viertal modellen centrifugaalpompen. Leuridan gebruikt zware pompen die tot zestig meter ver kunnen sproeien. “De tanks zijn dus echt multifunctioneel inzetbaar. We doen er dan ook al gauw tweeduizendvijfhonderd uren per jaar mee, ze gaan bijna alle dagen de baan op.” De drieassers zijn uitgerust met bpw-assen omdat dat volgens Leuridan voor wintertransport het beste is qua remmen en lagers. “Ze beschikken over loadsensing voor een makkelijke bediening via het touchscreen. Er staat het jaar rond dezelfde trekker voor. Als we ze gebruiken als pompwagen, moeten we vooraan een compressor meenemen en in tien minuten zijn ze omgebouwd van transport- naar pompwagen.
Ruglosarm en hydraulische schuif toegevoegd aan gamma
Dezeure besteedde ook veel aandacht aan het ontwikkelen van een geschikte zuigarm. Naast de kleine zuigarm, de Jumbo, met één draaipunt en de dubbele articulerende arm Mammut, werd dit jaar de ruglosarm uitgewerkt. Deze is zowel beschikbaar op de stalen vaten als op de polyester XL-uitvoering. Dankzij de joysticksturing is het heel gemakkelijk de zuigarmen te bedienen. Het brede gamma zuigarmen is nu ook beschikbaar op de Dualliner. De optie hydraulische schuif bovenop de tank is er recentelijk bij gekomen. Zo kunnen de tanks snel gevuld worden met een externe pomp. De zuigarm is misschien wel de enige optie die ontbreekt bij Leuridan, simpelweg omdat ze veel aan grote silo’s moeten zuigen waar ze daarmee niet zoveel kunnen doen.
Zijn er nog verbeteringen mogelijk? Volgens Leuridan moeten tanks in de toekomst nog lichter worden. “Dat zien we ook bij de echte transporttanks voor de vrachtwagens. Ik denk dan aan het gebruik van polyester, inox of hoogwaardig staal. De tank tot een lichtgewicht maken, daar zit volgens mij nog ruimte voor verbetering.”
Smart Flow
Recent kwamen er ook heel wat nieuwe features beschikbaar voor de in huis gemaakte Smart Flow-computer. Zo kan de gebruiker met alle gemak en heel precies verschillende types bemesters bedienen. Eenvoudig drukken op de startknop en alles gaat automatisch in werking. Ook aan de tanks voor ruimdienst werd er extra aandacht gegeven. Kippend, hydraulisch opengaande achterwand, hoge drukpompen, inox tanks … behoren allen tot de uitgebreide mogelijkheden.
Bandendrukwisselsysteem
De Loonwerker bekeek de Dualliners van Leuridan ook in het veld. Negentig procent van de tijd is dezelfde chauffeur onderweg met een trekker waardoor de chauffeurs hun combinatie door en door kennen. Thibaut De Grave rijdt met de Dualliner van 28.000 liter. Volgens hem is het een ton met groot gebruiksgemak. “Ze is ook erg baanvast, iets wat ik wel een beetje mis bij de nieuwe ton die is uitgerust met grotere banden. Een sterk punt bij de nieuwe ton vind ik dan weer het bandendrukwisselsysteem. In het veld zakken we naar 0,8 bar, op de weg gaan we naar vier bar en dit gebeurt op enkele minuten dankzij de grootst mogelijke compressor die erop voorzien is.”
Tekst: Seppe Deckx Beeld: Seppe Deckx en Dezeure