Loonbedrijf Haveneers investeerde vanaf het prille begin in 2002 stevig om een complete dienstverlening aan te kunnen bieden. Belangrijk toen maar ook nog steeds vandaag is het leveren van kwaliteit. Om dat te doen wordt er waar nodig iets meer betaald voor machines of onderdelen. Voor banden van Michelin is dat niet anders. “We gaan echt niet besparen op een paar euro’s bij de banden als je al zoveel uitgeeft voor de machine.”
Eind februari. Het bemestingsseizoen is twee weken ver. In de buurt van het Limburgse Bree zijn er heel wat percelen die nog niet bemest kunnen worden. Gelukkig zijn er ook enkele akkers die wat hoger liggen en wel al kunnen worden aangepakt. Dat geeft ons de mogelijkheid om in alle rust stil te staan bij de keuzes die loonwerker Raf Haveneers maakte bij de aanschaf van de Vredo-zelfrijder. Dat is een VT4556 van 19500 liter. Terwijl chauffeur Jarne de laatste stroken bemest, legt Raf uit waarom hij koos voor de FloatXBib van Michelin.
Kleine dingen die het maken
“De Vredo begint nu aan zijn tweede seizoen”, aldus Haveneers. “We kochten hem nieuw en de FloatXBib-banden zaten er van bij het begin onder. We hoorden over deze banden bij onze vaste bandenleverancier Stultiens. Hij gaf te kennen erg goede ervaringen te hebben met deze banden. Vooral in grasland zouden ze minder agressief zijn.” Zelf had de loonwerker geen ervaring met deze banden maar het advies van zijn leverancier heeft hem in het verleden nog nooit teleur gesteld.
Voordat de zelfrijder werd aangekocht, kon Haveneers al ervaring opdoen met een demomachine, weliswaar op andere banden. Tot vlak voor de aankoop werd er nagedacht over de exacte samenstelling van de machine. “Het zijn de kleine dingen die het maken. Zo kozen we in laatste instantie ervoor om voor de Profi-bemester niet te gaan voor een werkbreedte van 9 meter maar wel voor 9,75 meter. Dat betekent op het einde weer het uitsparen van één of meerdere werkgangen en dus minder belasting voor de bodem. Eveneens voor de bodem lieten we dan ook de FloatXBib-banden monteren als eerste montage. Dat kostte een stukje meer maar als we een nieuwe machine aankopen, moet het ook in één keer goed zijn.”
Cyclische veldwerkzaamheden
De FloatXBib wordt door Michelin in de markt gezet als een CFO-band voor zelfrijders. Dat betekent dat de band specifiek geschikt is voor cyclische bewerkingen waarbij de zelfrijder steeds van een volle tank naar een lege tank gaat. Volgens de fabrikant laat dit bij deze VF-band ten opzichte van een standaard band toe om de spanning met 30 procent te verlagen in cyclische modus bij 30 kilometer per uur met een wiellast van 10.075 kilogram. In bandendruk betekent dit dat je met 1,6 bar in plaats van 2,3 bar over het veld rijdt en daarmee wordt de bodemdruk aanzienlijk verminderd. Daarnaast beschikt deze band over een snelheidsindex E. Dat betekent dat hij tot zeventig kilometer per uur mag rijden. Beide eigenschappen worden bekomen door het specifieke innovatieve rubbermengsel dat gebruikt werd bij deze band. Die heeft een specifiek profiel met afgeronde schouder waardoor hij minder snijdt in het gras. Het loopvlak heeft een speciaal nokkenontwerp wat onder meer leidt tot meer comfort.
Extra tussenrib van Michelin die het hem doet
Ondertussen is Jarne erbij komen staan. “Ik ben van bij de start de vaste chauffeur geworden van de Vredo. Voordien reden we met een ander merk en het was toch wel even wennen aan deze machine. Bijvoorbeeld op de hoeken van het perceel moet je nu veel meer anticiperen om goed uit te komen. Maar eens je alles onder de knie hebt, begin je de voordelen echt te waarderen. Zo heeft hij achter en voor zowat hetzelfde gewicht en een heel laag zwaartepunt. Die gewichtsverdeling is ook beter voor de bodem. En de banden doen helemaal wat ze moeten doen. Voor mij is het de extra tussenrib die het hem doet. Bij de banden die we vroeger gebruikten, was die er niet. Nu zak je niet direct weg, zo voelt het echt voor mij. Dat is iets wat je in gras en graan echt wilt vermijden. En daardoor heb je dus minder insporing.”
Ook mesttonnen op Michelin
Ondertussen heeft de zelfrijder een dikke duizend uren op de teller. “Je ziet niet dat hij al gedraaid heeft”, aldus Raf. “Ik hoop ook dat de banden iets langer zullen meegaan dan die bij de vorige machine. Daar zaten we met versleten banden rond de 4.000 uren op 4 jaar. Deze zou ik graag 5.000 uren zien meegaan.” Eén van de factoren die daaraan kan bijdragen is volgens Jarne de eerder vermelde betere gewichtsverdeling. “Als de machine geladen is, worden alle vier de banden evenveel belast.”
De banden zijn ook nog eens voorzien van een bandendrukwisselsysteem. Volgens de chauffeur rijdt hij met ongeveer 1,4 bar in het veld en 3 tot 3,2 bar op de baan. “Aflaten neemt ongeveer een minuut in beslag, oppompen doen we in zowat twee minuten, dankzij een krachtige compressor die voorzien werd.”
Zowel loonwerker als chauffeur zijn erg te spreken over de banden zelf maar ook over de service. “Michelin volgt alles heel goed op. Twee tot drie keer per jaar komen ze langs om te kijken naar de banden en te meten.” Het hoeft dus niet te verbazen dat Haveneers ook voor zijn aanvoer richting Michelin keek. Ondertussen staan dan ook bijna alle mesttonnen op TrailXBib-banden van Michelin, die eveneens aan de VF-norm voldoen.
Tekst en beeld: Seppe Deckx
Dit is een artikel uit vakblad de Loonwerker. Wenst u meer van dit soort reportages te lezen, aarzel dan niet en abonneer u nu op ons vakblad.