Onlangs mocht de redactie van De Loonwerker op het terrein van de E.J. Churchill Shooting Ground in het Engelse High Wycombe de nieuwe Ranger Kinetic XP testen. Dit is een nieuw volledig elektrisch side-by-side voertuig van Polaris.
Getest werd de Ranger Kinetic Ultimate, met een batterij-capaciteit van 29,8 kWh. Op het ruwe terrein in de bossen ten westen van Londen werd snel duidelijk dat de Kinetic niet voor een kleintje vervaard is. Dankzij de bodemvrijheid van 35,5 centimeter en de veerweg van 25,4 centimeter loopt de Kinetic moeiteloos over ruw terrein waarbij berijders en belading zonder al te veel problemen op hun plaats blijven. Het is snel wennen aan deze stille off-road beleving. In onderstaand filmpje ziet u hoe kracht en snelheid niet gepaard hoeven te gaan met veel geluid, ook op ruw terrein.
Sterk, snel en comfortabel
Via schakelaars op het dashboard kan gemakkelijk worden gekozen voor twee- of vierwielaandrijving. Op gevoelige ondergronden, zoals grasland en in krappe ruimtes kan het achterdifferentieel eenvoudig worden ontgrendeld via de VersaTrac Turf Mode. Ook kan met één druk op de knop worden gewisseld van rijmodus: ECO, Standard en Sport. Voor- en achteruit schakelen kan middels een tuimelschakelaar. Sturen gaat makkelijk dankzij de elektrische stuurbekrachtiging. De acceleratie is genoeg om de berijder met de rug in de leuning te drukken.
Polaris Ranger Kinetic XP in staat tot duurzame prestaties
De hydraulische schijvenremmen voor en achter zorgen ervoor dat de Kinetic ook binnen de kortste keren weer tot stilstand kan komen. De Kinetic is ook voorzien van regeneratief remmen, wat betekent dat bij het remmen opgewekte energie in de batterij wordt opgeslagen. In de praktijk lijkt het ook met de batterijcapaciteit goed te zitten. In het heuvelachtige terrein werd de Kinetic gedurende twee uren niet gespaard. Begonnen met een bijna volle accu was er na twee uur rijden nog steeds tachtig procent over.
Tekst: Gerben Hofman
Beeld: Polaris