Het aanbod van het Duitse merk Strautmann is volledig, kwalitatief en aantrekkelijk. Tot de belangrijkste producten behoren de voermengwagens, de meststrooiers en, uiteraard, de opraapwagens. Strautmann versterkte dit segment onlangs door de invoering van een nieuw topklasse model: de MagnonCFS. Deze machines zijn beschikbaar in drie modellen, MagnonCFS 430, 470 en 530, met een laadvermogen van 41 tot 51 m³, en zijn in de eerste plaats bedoeld voor grote landbouwbedrijven en loonwerkers.
VOLLEDIG OPNIEUW ONTWORPEN PICK-UP
De MagnonCFS opraapwagen heeft een pick-up zonder curvebaan met een werkbreedte van 2,25 m. De pick-up is volledig opnieuw ontworpen met kunststof tanden in plaats van flexibele stalen tanden. Door hun grotere flexibiliteit passen ze zich gemakkelijker aan oneffen terrein aan. De stalen schrapers die tussen de tanden zijn gemonteerd, optimaliseren de gewaasstroom dankzij hun lage positie. Dit voorkomt dat het gras zich rond de pickup wikkelt. Bovendien raken de tanden en schrapers elkaar niet meer, wat voor een zeer stille werking zorgt en de slijtage van de tanden voorkomt. Indien toch een of meer tanden moeten worden vervangen, is de handeling uiterst eenvoudig en snel: het verwijderen van een enkele schroef is voldoende.
De hydraulische aandrijving van de pick-up zorgt ervoor dat men het toerental van de pick-up traploos kan regelen en aanpassen aan de rijsnelheid van de trekker. De hoogte-instelling gebeurt nog steeds zoals gebruikelijk met de gaten op de dieptewielen. Als optie kan een extra brede centrale tastrol op de MagnonCFS worden toegevoegd. Hij wordt achter de pick-up gemonteerd en optimaliseert de werking van de opraapwagen op natte of oneffen grond.
GEOPTIMALISEERD SNIJMECHANISME
Net achter de pick-up zit de CFS wals. Deze maakt het mogelijk om de gewasstroom voor de rotor te reguleren. Het is al jaren één van de hoogtepunten van de Strautmann opraapwagens. De totale breedte van de integrale rotor is 2 100 mm. De 180 mm brede geïntegreerde vijzels aan de buitenzijden van de rotor zorgen voor een betrouwbare gewasstroom tussen de brede pick-up en de invoertanden. Een aan de zijkant gemonteerde trandwielkast met oliebad en planeetaandrijving, welk stroomafwaarts in de rotor is geïntegreerd, drijft de rotor aan. Dankzij de hoge toerentallen in de aandrijflijn worden de componenten aan lage koppels blootgesteld, waardoor de aandrijving bespaard blijft.
Het nieuwe Exact-Cut snijmechanisme van Strautmann levert een optimale snijkwaliteit. Het heeft 48 messen voor een theoretische snijlengte van 35 mm. Elk mes heeft standaard 2 snijkanten en is omkeerbaar. Bovendien is elk mes voorzien van een nieuwe beveiliging: dankzij een systeem met afzonderlijke activering kan het mes bij een botsing met een vreemd voorwerp volledig uit het invoerkanaal zwenken. De snijkanten van het mes blijven zo bespaard. Door de automatische retour van het mes keert het terug naar de werkpositie nadat de veiligheidsvoorziening in werking is getreden.
NIEUWE VOORWAND
Een ander nieuw kenmerk op het model is de hydraulische voorwand, die naar binnen zwenkt om het laden te vergemakkelijken en het voer optimaal samen te drukken: als de laadbak tot de achterkant volledig is gevuld, zwenkt de voorwand automatisch naar voren, waardoor 5 m³ extra laadruimte vrijkomt. De MagnonCFS opraapwagen is dus compacter dan de vorige Tera-VitesseCFS modellen, terwijl hij een groter laadvolume biedt. Bij het lossen van het voer zwenkt de voorwand automatisch naar achteren. Op die manier kan men de laadbak snel en volledig leegmaken. Het platform is 2,4 m breed en heeft een gegalvaniseerde stalen bodemplaat. De bodemketting heeft vier slijtagevrije schakelkettingen met een breukbelasting van 13 ton.
HOOG COMFORT
Om het best mogelijke rijcomfort te bieden, is de MagnonCFS standaard uitgerust met een hydraulisch onderstel: de 430 en 470 modellen hebben een tandemas voor een MTM van max. 20 ton, terwijl de MagnonCFS 530 een tridemas heeft voor een MTM van max. 30 ton. De MagnonCFS is ontworpen voor banden tot 800/45 R30.5, wat betekent dat men hem kan uitrusten met veel grotere wielen dan de vorige modellen. Dit zorgt voor een geringe bodemverdichting en een lage rolweerstand. De BPW assen kunnen ook worden uitgerust met een nalopende stuuras en een mechanische of elektrohydraulische gedwongen besturing.
Voor gebruiksgemak is de bediening van de MagnonCFS opraapwagen volledig opnieuw ontworpen. De bedieningssoftware heeft drie werkmodi: “laden – weg – lossen”, waarvoor de essentiële functies worden gedisplayed. Dit maakt de bedieningsinterface duidelijk en gebruiksvriendelijk.
Bovendien verhogen de talrijke geïntegreerde automatische functies het werkcomfort. De bestuurder kan deze individueel activeren of deactiveren. Ook de bedieningsterminal is nieuw: hij is ISOBUS-compatibel en heeft een groot 5,7” scherm. De intuïtieve membraantoetsen die naast het scherm zijn geïntegreerd, zijn aangenaam aan te raken.
DISTRITECH verkoopt deze nieuwigheid en zal dit nieuwe product voorstellen tijdens demonstraties. De MagnonCFS opraapwagen is ook te zien in de showroom te Soumagne.
Bron – Distritech.be