De vierrijige zeefbandrooier Enduro van Dewulf was de laatste jaren aanwezig in het landschap van de zelfrijders. Sinds zijn lancering eind 2020 bleef de Roeselaarse machineconstructeur verder ontwikkelen aan de rooier op banden, waarvan er binnenkort een tweede generatie op de markt zal komen.
Naast een volledig nieuwe look-and-feel zal de Enduro Generation 2 onder meer over een nieuwe ringelevator en een uitschuifbare as beschikken. De vierrijer zal bovendien ook beschikbaar zijn op 4 x 90 centimeter. Een vooruitblik op de veranderingen en de blijvers.
Enduro naar tweede niveau
Dewulf komt met een doorontwikkeling van hun Enduro ruim drie jaar nadat die voor het eerst (online) aan het grote publiek werd getoond. De machine werd tijdens de afgelopen rooiseizoenen gebruikt door de gebruikers. Toch zijn er een paar dingen die de fabrikant op basis van klantenfeedback vanaf anders wil gaan aanpakken.
Een eerste aanpassing is de nieuwe ringelevator, die een verhoogde (verwerkings)capaciteit heeft. Door het grotere volume van de zakjes, een hogere draaisnelheid en een betere productverdeling wordt die ongeveer anderhalf keer zo hoog. Ook wordt die omloopband eenvoudiger op constructievlak.
De Enduro is voortaan beschikbaar op 4 x 90 centimeter en kan daarmee ook inspelen op de groeiende marktvraag in bijvoorbeeld Angelsaksische landen en Frankrijk.
Dewulf biedt op de tweede generatie van de rooier twee motor-opties. Naast de gekende 450 pk-motor van Scania behoort nu ook een zwaardere 550 pk-versie tot de keuzemogelijkheden. Die moet gebruikers met name in heuvelachtige omstandigheden en bij hogere rooisnelheden in staat stellen om extra vermogen in de schaal te leggen.
Daarnaast is er een optionele uitschuifbare as op de versie 4 x 75 centimeter. Op deze manier blijven de wielen goed op de weg. Daarnaast wordt de machine zo handiger om mee te manoeuvreren langs kleine weggetjes.
Nieuwe look Enduro
De nieuwe look kenmerkt zich door minder afschermingen, een design dat vooral de toegankelijkheid ten goede komt. Het hoofdframe is op zijn beurt steviger en stijver geworden. Ook de antracietkleurige brandstoftank komt een stuk beter tot zijn recht in het geheel van de machine.
Wat als goed wordt ervaren op de eerste generatie van de Enduro, blijft behouden. Zo is de traploze verstelling van de hellingshoek tussen nul en twaalf graden op de beschikbare reinigingsmodules vooral in op- en aflopende velden een voordeel. Die kan bovendien onder elke helling gebypasst worden. Daarnaast heeft de tweedelige bunker van de vierrijer een negen ton-inhoud. Ook heeft het een bodemdruk van maximaal 1,8 kilogram per cm².
De rooier op banden heeft een goede tractiecapaciteit. Tenslotte blijft de machine ook in de tweede generatie heeft de machine een gepaste ergonomie en duidelijk gebruiksgemak in de cabine. De eerste exemplaren van de tweede generatie Enduro rollen van de band in januari 2024 en zullen dus in het veld en in het straatbeeld te zien zijn vanaf het latere rooiseizoen.
Bron en beeld: Dewulf