Loon- en akkerbouwbedrijf Van Rossum uit Ooltgensplaat liet als één van de eersten in Nederland een trekker voorzien een luchtdrukwisselsysteem van het Canadese AgriBrink. Pionieren gaat nooit zonder slag of stoot. Inmiddels wordt de lucht in de banden van Van Rossum in een handomdraai naar de juiste druk gebracht.
“We hebben hier ontzettend veel geleerd. Ook bij de montage van het systeem, waarbij de leidingen achter de wielen zijn verwerkt, waren er ‘kinderziektes’”, erkent Renaldo Troost van AgriBrink-importeur Zuid West Banden uit Klaaswaal. Hij was vanaf het begin betrokken bij de installatie van het luchtdrukwisselsysteem bij loon- en akkerbouwbedrijf Van Rossum.
De onderneming uit het Zuid-Hollandse Ooltgensplaats verbouwd op het akkerbouwbedrijf aardappelen, uien, winterwortelen, knolselderij, tarwe, suikerbieten en witlofpennen. Begin 2021 werd er gezocht naar een robuust systeem, die in het land voor minder insporing zorgt maar vooral ook minder slijtage aan de banden veroorzaakt en een brandstofbesparing oplevert. “We zochten een oplossing die minder kwetsbaar was dan het tweeleidingensysteem, die je doorgaans ziet”, blikt Janrien van Rossum terug.
New Holland T7.270
Het luchtdrukwisselsysteem is gemonteerd onder een New Holland T7.270. De trekker is doorgaans uitgevoerd met voor Bridgestone 710/60R30 VF en achter dubbellucht Michelin 650/85 R38 IF. Het dubbelluchtsysteem wordt gebruikt als met de New Holland en een rotorkopeg het land zaaiklaar wordt gemaakt voor uien en bieten. “Het hele voorjaar is dit de combinatie. De bandenspanning is met die werkzaamheden cruciaal. Je wilt die zo laag mogelijk hebben.” Voor brengen ze de druk terug naar 0,4 bar terwijl de dubbellucht achterbanden op 0,5 bar staan. “Ook hebben we nog drukwielen zodat we een zaaibed van vier meter breed kunnen aandrukken. De voorwielen lopen tussen de openingen van de achterwielen.” Na het voorjaar maken de dubbelluchtwielen plaats voor enkele Michelin.
Luchtdrukwisselsysteem
“Voor ons was het belangrijk dat het luchtdrukwisselsysteem op de as aan de binnenkant van het wiel werd opgebouwd”, analyseert Van Rossum. Het loon- annex akkerbouwbedrijf was de eerste in Nederland, die het AgriBrink-systeem op deze wijze gemonteerd zou krijgen. Een andere specifieke maatwerkoplossing was de vraag naar de aansluiting van het luchtdrukwisselsysteem op Isobus. Troost, in samenwerking met Bart van der Waal van Van der Waal Techniek, hebben geruime tijd bij Van Rossum op het bedrijf gezeten om de opbouw te verzorgen. Het doel was om in het voorjaar van 2021 meteen met de rotorkopeg het land in te trekken.
Risico bij pionieren
Het risico bij pionieren is dat niet alles meteen goed ging. Dat risico accepteerde Van Rossum en voor Troost, die inmiddels AgriBrink-vertegenwoordiger bij importeur Zuid West Banden is, noemt het daarom de perfecte leerschool. “Vooral ook omdat Van Rossum een ondernemer is, die heel precies is. Als je het hier zou verprutsen, hoef je nergens aan te kloppen.” Een montagefout aan de swivel op de achteras en een doorgebrande spoelmagneet werden opgelost of er werden onderdelen vervangen. De laatste aanpassing was een half jaar geleden, toen de box achterop de trekker een storing gaf. Dit bleek een printplaat-probleem te zijn, die met de garantie van de fabriek is gewisseld.
Drie drukstanden: hoog, midden en laag
Troost stelt dat door de ervaringen die bij Van Rossum zijn opgedaan de meeste kinderziektes uit systeem zijn. De kennis wordt zelfs benut bij de fabrikant in Canada. “Er is enorm veel vraag naar luchtdrukwisselsystemen. Dat komt ook omdat de technologie van de banden in deze ontwikkeling mee gaat. Dit is gewoon een goed moment om in te stappen.” Volgens de medewerker van Van Rossum die veelal met de trekker met het luchtdrukwisselsysteem werkt, laat het systeem in de praktijk zijn voordelen zien. Hij prijst met name de eenvoud.
“Eigenlijk heb ik maar te maken met drie drukstanden. Hoog voor op de weg, midden voor als ik met een machine in de fronthef werk en laag als ik bijvoorbeeld met de rotorkopeg achter in het veld aan de slag ben. Ik kan dit op het scherm in de cabine instellen. Als ik ga oppompen dan doe ik alle vier wielen tegelijk met de compressor van de trekker. Met duizend tot twaalfhonderd toeren heb ik ze in ongeveer tien tot vijftien minuten opgepompt. Het aflaten kan in tien tot twintig seconden.”
Uitlaatsystemen
Het wisselen met luchtdruk werkt zo goed, dat Loon- en akkerbouwbedrijf Van Rossum op twee trekkers, met materialen van Zuid West Banden, ook zelf simpele uitlaatsystemen heeft opgebouwd. Een elektrische en een mechanische variant. Janrien van Rossum is van plan om nog een kipper uit te voeren met een AgriBrink-systeem. “Want wat heb je aan lage druk als je je vervolgens de wagen er achter niet meeneemt. Volgens mij maken we daar in oogsttijd nog de meeste schade, als we het product van het land halen.”
Dit is een artikel uit de Akkerbouwkrant. Wil je deze thuis ontvangen? Klik hier.
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Martin de Vries en Zuid West Banden