Bij loonbedrijf Vanhove uit Wingene rijden we ’s ochtends mee met chauffeur Andy tijdens het MKS hakselen. “Er zijn weinig loonwerkers die MKS hakselen terwijl er wel meer en meer klanten hiervoor zijn. Over het Capello Diamant voorzetstuk ben ik erg te spreken maar bij kleine kolven is het vaak moeilijk om het product in de kar geblazen te krijgen, zeker in de buitenronde.”
Capello Diamant
“Een aandachtspunt zit voor mij vooral bij het dichtplooien van de maisbek. Je mag die niet zomaar omhoog doen of je zit door je voorruit. Deze middag gaan we de Diamant van de hakselaar halen en aan de maaidorser bevestigen.” Dit neemt volgens Geert Vanhove ongeveer twee uur in beslag met twee personen. In werkelijkheid duurde het iets langer deze keer omdat er ook een aantal kettingen vervangen moesten worden.
Vier jaar met eerste kettingen gereden
“We hebben vier jaar gereden met de eerste kettingen. Na het tweede seizoen heb ik een stel gekocht maar ze bleven maar liggen, tot vandaag. De kwaliteit is dus erg goed. Het eerste jaar reden we met een Quasar van verdeler Agrimac. Het tweede jaar was die verkocht en reden we met een ander merk maar daar moest een tussenstuk tussen waardoor de maisbek veel te ver naar voor zat en we veel korrelverlies hadden. Erna kochten we deze Diamant en die hangt heel erg kort op de machine, zeker op de hakselaar. De Diamant is erg plat want laatst hebben we mais die plat lag perfect afgereden, zelfs zonder vijzels. We wachten nu op een tweede, identieke Diamant zodat we niet steeds moeten wisselen tussen hakselaar en maaidorser.”
Meer informatie? Ga naar de website van Agrimac.
Tekst & beeld: Seppe Deckx