Bij Loonbedrijf Stassen, uit het Limburgse Dilsen-Stokkem, waren ze op zoek naar een gebruiksvriendelijke mesttank die altijd presteert. Veel kuub in één keer meenemen was een van de voorwaarden. Tevens moest het een tank zijn, die op het land, maar ook op transport goed uit de voeten komt: minimale bodemdruk en maximale capaciteit. Na een zoektocht is Johan Stassen toch weer bij Veenhuis uitgekomen. Een Veenhuis Profiline Tridem met 25.000 liter inhoud moet zijn verdiensten de komende jaren bewijzen.
Het verhaal begint bij de “oude” mesttank: een Veenhuis van twintig kubieke meter. Stassen koopt in 2002 de tank op een wisselchassis. Naast de mesttank kan het loonbedrijf het onderstel uitrusten met een silagewagen van 42 kuub. “Voor die tijd was de Veenhuis een grote tank, vandaag de dag hebben klanten steeds meer land op afstand. Voor ons betekent dit dat er veel meer kuub op transport moet”, vertelt Stassen. Omdat het loonbedrijf in een vrij smal werkgebied langs de Maas opereert, rijden ze wel 35 kilometer noord- of zuidwaarts. Dit betekent dat de ondergrond uiteenloopt van de stevige Maasklei tot de lichte zandgronden.
Transport of bemesten op afstand
De nieuwe Veenhuis zal voor diverse doeleinden ingezet worden. Eerst en vooral voor het transport richting de Vervaet trike. Lossen aan de container kan, maar bij Stassen prefereren ze om te lossen met de slang. “Zo sta je niet steeds op dezelfde plaats te lossen of te vullen, dit is beter voor de bodem”, aldus Stassen. Als het in het voorjaar wat droger op het land wordt, rijdt de Veenhuis met een Slootsmid-zodenbemester, met een breedte van negen meter, of met een Veenhuis-bouwlandbemester van 6,8 meter. Zo kunnen ze de percelen op afstand meteen bemesten.
Bij Stassen hebben ze gekozen voor een Alliance-band met de maat 750/60 R30,5. Dat de voorste as een liftas is, is voor Stassen geen voordeel. “De tank loopt het rustigste op de drie assen. Als ik de vooras lift, dan verslijten de achterbanden van de trekker een stuk meer”, vertelt Stassen.
Verdringerpomp vult de tank helemaal
De nieuwe Veenhuis-mesttank is van alle hedendaagse technieken voorzien: een negen kuub verdringerpomp en een turbovuller op de acht duimse zuigarm moeten de mest in de tank krijgen. Volgens Stassen is een verdringerpomp een hele verbetering ten opzichte van de oude vacuümpomp, vooral qua capaciteit is dit te merken. Tevens vult een verdringerpomp de tank helemaal, ook met dikke mest. Verdere technische aspecten zijn: een Vogelsang-snijkast, een bandendrukwisselsysteem, hydraulische gedwongen besturing en een dubbelwerkende vierpuntshefinrichting. De tank wordt bediend door middel van een Isobus-verbinding via de Tellus PRO terminal of via de terminal op de trekker; in het geval van Stassen de Fendt 824 vario.
De keuze voor de nieuwe Veenhuis Profiline is makkelijk te verklaren, daar het loonbedrijf sinds 1998 Veenhuis-machines bezit. De tridem tank is de negende machine van de fabrikant die op het bedrijf komt. Naast de drie drieassige silagekippers en de twee 25 kuub drieassige mesttanks, bezit Stassen nog twee veertig kuubs Super Silagewagens. Ook beschikken ze over een 22 kuub tank voor op de Veenhuis-haakarmcarrier. “Alles valt of staat met een goede dealer achter je, ook dragen ze kwaliteit en afwerking hoog in het vaandel bij Veenhuis. Iets waar wij gevoelig voor zijn”, lacht Stassen.
Maakt de belofte rond capaciteit waar
Nadat de nieuwe mestton enkele weken gereden had, ging de Loonwerker nog eens kijken in het veld. Hoe doet de ton het en wat zijn de eerste bevindingen? Milan, de chauffeur die we aan het werk zien, is positief maar geeft eerlijk toe dat hij veel van de opties nog niet gebruikt heeft. “We kunnen bijvoorbeeld drijfmest rondpompen en dat heb ik nog niet gebruikt. Ik heb eerder het gevoel dat de ton uitgerust is voor de toekomst. De eerste weken hebben we er vooral mest mee getransporteerd, gespreid of bouwland geïnjecteerd.”
Johan Stassen is wel erg tevreden over de capaciteit die geleverd wordt door de Vogelsang-snijkast en de verdringerpomp. En laat dat nu net de bedoeling zijn: grote capaciteit en zowel handig op het land als voor transport. Een tevreden klant dus.
Tekst en beeld: Jens Kusters en Seppe Deckx