Oogsttijd betekent lange werkdagen, die voor de chauffeur van een combine of rooimachine vaak nog tot in de nachtelijke uurtjes doorgaan. Goede verlichting verhoogt niet alleen de veiligheid, maar ook de efficiënte van het werk. Ondergeschoven element in de oogsttijd is de verblinding in het veld. Met onze kennispartner HELLA Benelux belichten we de oplossingen.
Verblinding door stof is misschien een minder bekend fenomeen. Meerdere oogstmachines die elkaar in de nachtelijke uren met felle lampen verblinden, maar ook verblinding doordat het witte licht tegen een muur van stof schijnt. De oplossing is volgens productmanager Eric Weidema van verlichtingsspecialist HELLA Benelux niet heel ingewikkeld. Er zijn namelijk genoeg producten beschikbaar die de verblinding verminderen. “Helder wit licht dat schijnt tegen een muur van stof zorgt voor verblinding. Dat is vergelijkbaar met sneeuw of mist als je in een auto rijdt. Als je dan groot licht op zet, dan zorgt dit voor zelfverblinding”, schetst Weidema. Hij geeft aan dat het monteren van een oranjegekleurde lens of voorzetglazen ook de verblinding voorkomen. “De kleurtemperatuur zorgt er voor dat het licht minder weerkaatst. Smalle, verreikende verlichting doordringt de nevel of het stof. Dit vergemakkelijkt het werken ’s nachts aanzienlijk. Ander voordeel van oranje licht ten opzichte van witte LED is dat de aangename kleurtemperatuur vermoeidheidsverschijnselen reduceert, contrastwaarneming verbetert en uiteindelijk de werkomstandigheden veiliger maakt.”
In de mijnbouw worden ook verlichtingstechnieken toepast, die verblinding van tegenliggers voorkomen. Weidema stelt dat die prima in de landbouw kunnen worden toegepast. Helemaal in situaties waar meerdere oogstmachines op een perceel werken. “Met normale werklampen zorgt het bovenste gedeelte er voor dat tegenliggers worden verblindt. Net zoals het met groot licht op auto’s ook zo werkt. Met een scherpe horizontale afsnijding wordt het bovenste gedeelte afgesneden. Het licht van de lampen is dan niet langer op de lucht en het gezichtsveld van de tegenligger gericht. Het land aan de onderkant wordt volledig verlicht. Met sensoren is dit statisch en dynamisch aan te passen.”
HELLA heeft zelf naar het voorbeeld in de mijnbouw het ZEROGLARE-systeem geïntroduceerd. De werklamp RokLUME 380 is beschikbaar met deze technologie. “De kleurtemperatuur lijkt met vijfduizend graden kelvin zeer op daglicht en draagt daarmee bij aan meer veiligheid tijdens het werk. De behuizing bestaat uit corrosiebestendig aluminium en een speciale NanoSafe-coating, die de koplamp optimaal beschermt tegen invloeden van buitenaf en bovendien een gemakkelijke reiniging mogelijk maakt.”
Weidema benadrukt hoe belangrijk verlichting is tijdens de oogstwerkzaamheden. “Met LED hebben we daar een behoorlijke stap in gemaakt. Dit zorgt niet alleen voor helder en beter zicht. Ook zorgt dit voor minder vermoeiing. Lampen kunnen er voor zorgen dat de focus van het menselijk oog lager is. Vanuit veiligheidsoogpunt is dit een aandachtspunt, maar ook als het gaat om efficiëntie van werk.” Bovendien wordt dit door stapels met binnen- en buitenlandse studies bekrachtigd. “Als je lang op het voertuig zit, dan worden de ogen vermoeid en dat kost dus gewoon opbrengst.”
Tekst: Martin de Vries | Beeld: HELLA