Tijdens de persvoorstelling van vorige week onthulde fabrikant Claas niet enkel de nieuwe Trion-maaidorser, maar er werd ook stilgestaan bij de technische update die de Quadrant-balenpers kreeg. De aanpassingen zouden moeten zorgen voor meer comfort en veiligheid en nog betere prestaties. De grootste verandering zit daarbij in de pick-up.
Quadrant Evolution
Claas nam de Quadrant 4200 en 5000 uitgebreid onder handen en gaf deze balenpersen daarom ook een nieuwe aanduiding: Quadrant Evolution. De belangrijkste aanpassing is dat er nu een nieuwe HD-pick-up voorzien is die uitgerust is met twee curvebanen. Claas wil hiermee meer torsiebestendigheid en stevigheid verkrijgen. Een aantal onderdelen werd hiervoor overgenomen van de Jaguar-veldhakselaar. Dit zou ook moeten resulteren in lagere slijtagekosten. Een bijkomend voordeel is dat de Quadrant Evolution rustiger en stiller is dan zijn voorgangers. Verder is er een extra rij met tanden voorzien voor meer harkkwaliteit en een betere doorvoer. Als gevolg daarvan werd het uitschakelkoppel van de slipkoppeling verhoogd naar 1600Nm en kreeg de hoofdaandrijfas een grotere diameter.
Optimalisatie perskanaal
Claas optimaliseerde het perskanaal van de Evolution met het oog op minder slijtage door het aanpassen van de boven- en zijplaten. Dit resulteert bovendien in compactere balen. Af fabriek zijn er zijmessen en geleideplaten leverbaar die voorkomen dat materiaal zich kan ophopen bij het persen. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat chauffeurs minder tijd moeten besteden aan het reinigen van de machine. De nieuwe persdrukregeling APC reageert nog sneller op mogelijke belasting bij het perstouw en invoerkanaal. En door onderdelen met Hardox-coating te gebruiken, vermindert de slijtage in het perskanaal, bij de knopers en bij de invoer. Deze coating is deels standaard, deels als optie verkrijgbaar.
Eenvoud, veiligheid en comfort
Claas heeft ook aandacht besteed aan het vereenvoudigen van het aan- en afkoppelen. Zo voorzag de fabrikant een nieuw aanbouwframe – en zelfs een volledig nieuw frontframe bij de Quadrant 5300 Evolution – en kunnen een trekoog of K80-kogelkop op verschillende posities worden aangebracht. Er is ook een langere en dubbelwerkende in het aanbouwframe geïntegreerde steunpoot voorzien. Verder maakte Claas ook de bediening van de touwkast eenvoudiger en ergonomischer, is er tien liter water voorzien om de handen te wassen en is het nu mogelijk de balengoot vanuit de cabine in- en uit te klappen. Chauffeurs moeten dus niet meer uitstappen, zelfs niet na het uitwerpen van de laatste baal. Als laatste aanpassing benoemde Claas de vereenvoudigde en overzichtelijkere terminalbediening. Optioneel is er een camera beschikbaar waardoor de chauffeur zicht heeft op de omgeving direct achter de pers. Dit zorg voor meer veiligheid en comfort.
Tekst: Seppe Deckx Beeld: Claas