Ieder jaar beoordelen Duitse boeren de betrokkenheid en het imago van bedrijven uit de agrarische sector via de DLG-ImageBarometer. In augustus 2020 is het onderzoek gestart en zo werden telefonisch 712 boeren en bedrijfsleiders ondervraagd. Fendt is wederom gezien als het sterkste merk van 2020.
Net als in 2019, behaalde de fabrikant met 59 punten de eerste plaats bij de categorie landbouwmachines. Fendt staat daarmee 8 punten voor op de tweede en derde plaats.
Landbouwtechnologie geeft Fendt de winst
De DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft) omschrijft de resultaten als volgt: “Op het gebied van landbouwtechnologie blijft Fendt voorop, met nog iets hogere scores, terwijl alle achtervolgers terrein hebben verloren, in sommige gevallen aanzienlijk.”
Resultaten DLG-ImageBarometer
De tweede plaats delen John Deere en CLAAS met 41 punten. De eerstgenoemde moest 4 punten in verhouding tot 2019 inleveren. CLAAS zakt zelfs terug met 5 punten. AMAZONE volgt met 50 punten; tot slot sluit LEMKEN de top 5 met 46 punten.
Het merk Horsch eindigt met 38 punten op de zesde plaats, gevolgd door Deutz-Fahr. Kverneland, Krone en ook Pöttinger sluiten de top 10 met allen 34 punten. Bijna iedereen moest punten inleveren in verhouding tot 2019. Alleen Fendt heeft een vooruitgang geboekt.
Hoe kwam de DLG-ImageBarometer tot stand?
DLG heeft wel een aantal aanpassingen gedaan in hun onderzoek. Zo waren er een aantal boeren in augustus die de vragenlijst afnamen op de tractor of maaidorser. Veel fabrikanten geven ook de voorkeur aan een latere onderzoeksperiode om het effect van hun beurscommunicatie direct in de respectievelijke jaarparameters te kunnen terugvinden.
De vragenlijst en de berekeningswijze van de resultaten bleven ongewijzigd – er kan nog een indexwaarde voor merksterkte van maximaal 100 punten worden behaald.
Bron: DLG