Mathieu De Baere (33) nam begin dit jaar het bosontginningsbedrijf over van zijn Vader. 35 jaar eerder had Geert De Baere dit bedrijf gestart vanuit zijn activiteit als landbouwer. Om rustige periodes te overbruggen begon Geert met het kappen, klieven en verkopen van brandhout. Al snel vroegen collega’s of hij ook voor hun hier en daar enkele bomen kon vellen, en zo groeide het bedrijf uit. Al snel na de start van het bosontginningsbedrijf werd een eerste uitsleper aangeschaft, een John Deere 548E
35 jaar ervaring
De Baere Bosontginning kan terug kijken op 35 jaar ervaring. Mathieu groeide op tussen de machines en het hout en weet goed waar hij over praat. Overhaaste beslissingen worden vermeden, werven worden vooraf goed besproken met de klant en gemaakte afspraken worden nagekomen. Dit zorgt er voor dat er ook meer en meer vraag komt van aannemers van grote bouwwerken en grondwerkers om bijvoorbeeld industriegronden vrij en bouwrijp te maken.
De firma biedt werkgelegenheid voor bijna 10 voltijdse plaatsen, dit team wordt verder aangevuld met 4 zelfstandigen in onderaanneming. Het jonge team bestaat uit gepassioneerde werkers.
De Baere biedt het gehele gamma van bosbouwwerken aan. De tijd van 3 of 4 verschillende firma’s op 1 werf is voorbij. De klant wil 1 aanspreekpunt en 1 factuur.
Het Verre Oosten
80% van het werk bij De Baere heeft te maken met de export van stamhout naar het Oosten. Chinese en Indische houtverwerkers zijn grote afnemers van zowel hard- als zachthout dat hier geveld wordt. De stammen worden op containerlengte gezaagd en in zeecontainers geladen voor transport. Te dunne stammen en kruinhout worden gechipt met één van de Jenz chippers en afgevoerd naar de spaanderplaatindustrie. Een klein gedeelte komt terug bij energiecentrales of pelletpersers. Op vraag van de klant kunnen gekapte terreinen ook volledig gefreesd worden met een bosfrees. Omdat er maar zeer weinig chips afgezet werden in de energiemarkt had de sluiting van enkele centrales en de intrekking van groene stroomcertificaten weinig invloed op de werkzaamheden van De Baere.
Voldoende capaciteit
“We hebben genoeg capaciteit op gebied van chippen en transport” vertelt Mathieu. Voor chipwerkzaamheden kan de firma rekenen op een CBI Magnum en 2 Jenz machines. De beide Jenz chippers staan op rupsen, de CBI is uitgevoerd als oplegger. Het uitslepen gebeurt met een John Deere 548E en een Caterpillar 545C en een John Deere 1110D forwarder. Het vellen tenslotte gebeurt met een John Deere 1470E en met een kraan met velkop tot 90cm diameter. Verder beschikt de firma nog over een aantal rupskranen om de chippers te voeden of vrachtwagens en containers te laden. Een Vermeer TG9000 wordt ingezet om sloop- en afvalhout te verkleinen. “Aan velcapaciteit ontbreekt het ons nog” zegt Mathieu. “Ik ga moeten uitkijken naar een grotere velmachine, misschien gaan we wel de Amerikaanse toer op met een grote Tigercat L870c feller-buncher!”
Om sneller tussen kleinere werven te kunnen pendelen wordt de chipper-vloot begin 2016 aangevuld met een Jenz 820 opgebouwd op een Volvo 8×8 truck.
De Baere houdt altijd rekening met marges op de machines en trucks. “Overladen zijn kost geld. Is het niet aan boetes wanneer je van kant wordt gezet, dan is het wel aan hoger brandstofverbruik en verhoogde slijtage aan banden, remmen en mechaniek. De extra opbrengst van die enkele tonnen maakt dit niet goed!”
Groot werkgebied
De firma werkt van Rotterdam tot Nord-Pas-de-Calais en van de Kust tot diep in de Ardennen. Dit uitgebreide werkgebied kan enkel bol gewerkt worden indien de planning klopt. Daarom zit Evi, de vrouw van Mathieu, permanent op kantoor. Mathieu zelf bedient de harvester maar staat geregeld in contact met het kantoor en de klanten. Zo kunnen onaangename verrassingen zowel voor de klanten als voor de werknemers vermeden worden. Door het verschil in wetgeving kan de firma tijdens de momenten waarop vellen in België verboden is (elk jaar tijdens het broedseizoen van 1 april tot 1 juli) toch aan de slag blijven in het buitenland. Ook de grote spelers in de spaanderplaatsector houden de grote CBI Magnum chipper aan het werk.
Tijd voor hobby’s
Een bosbouwbedrijf runnen en zelf de harvester bedienen vraagt veel tijd. Maar Mathieu maakt toch graag tijd voor zijn hobby, het tractorpullen. In de hangar staan 3 trekkers klaar om volgend jaar de sleepwagens over de baan te trekken. Een John Deere 4020 en 4230 worden uitgebracht in de Agrisport-klasse, een John Deere 4630 wordt klaargestoomd om uit te komen in de Sportklasse. Met een Volvo FH16 wordt waarschijnlijk vanaf eind 2016 meegestreden in de Truckpulling.
Wil u meer lezen uit de nieuwe bosbouwkatern in De Loonwerker? Surf dan snel naar onze Agroshop voor een abonnement!