“Tijd maken voor klanten loont”
Tekst en beeld: Tom Govaerts
Het was lang nat, maar toen droogde het en viel het niet meer stil. De eerste helft van april ging Lidou zelfs al aan het beregenen. Toch volgt de piek in mei wanneer de boeren hun eerste snede wegwerken en daarna liefst zo snel mogelijk hun mais planten. “Dat brengt stress met zich mee. Pas wanneer het laatste zwad gras door de hakselaar gaat, valt er een last van mijn schouders.”
Opgereden materieel vernieuwen
Grondlegger van het loonbedrijf is Achiel Vermote uit Torhout. Hij had een kleinschalig loonbedrijfje en kreeg in 1991 hulp van zijn kleinzoon Andy Lidou. Toch moest Andy een jaartje skippen om zijn legerdienst te vervullen. In 1993 nam hij het bedrijf over van zijn grootvader. “Het was een compleet bedrijf, maar de machines hadden hun beste tijd gekend”, klinkt het. “Mest uitrijden, hakselen, pikdorsen en bieten rooien waren de voornaamste activiteiten.” Lidou kon technisch goed uit de voeten en ging tijdens de wintermaanden sleutelen bij de Claas-dealer. De centen die hij bijverdiende, investeerde hij onmiddellijk in de update van het machinepark. Zo kwam er een drie jaar jonge occasie Jaguar 695 Mega en hakselkar. Tractors werden nieuw gekocht, zijn eerste Fiat 110-90 doet nog steeds dienst aan de winch. Ook in het uitrijden van drijfmest zag de zaakvoerder toekomstmuziek. In 1997 kocht hij een Record van tien kuub, twee jaar later werd de ton uitgerust met een graslandinjecteur. Mest groeide uit tot één van de hoofdactiviteiten omdat de mestdruk hoog ligt in West-Vlaanderen. Jammer genoeg heeft Achiel het niet meer mogen meemaken, hij stierf in 2000. Andy’s vader Oswald, varkenshandelaar en slachter, was kort voordien gestorven. Andy hielp zijn moeder Francine nog zeven jaar op het ouderlijke varkensbedrijf, waarna de dieren weggingen.
Anciens doen het goed
Voor het uitvoeren van de werken gebruikt de loonwerker negen trekkers. Toen in 2007 het dealerschap van Lidou’s garage veranderde en omdat hij erg tevreden was van een Claas-demo, schakelde hij over. Ondertussen zijn er zeven trekkers van de Duitse fabrikant. Begin dit jaar kocht hij pas zijn eerste occasie, meteen ook zijn eerste vario. Een samenloop van omstandigheden, want aan de Axion 830 hing ook een 3-assige Joskin-gronddumper die gekocht werd. “We kenden een bekwame tractorchauffeur die op zoek was naar ander werk en die hier voordien kwam als seizoenarbeider. We hebben niet getwijfeld. De bedoeling is dat we meer grondtransporten doen om het personeel het hele jaar door werk te geven. We hebben eveneens een Joskin-tandemasser.” Het vermogen van de trekkers loopt op tot 235 pk. Dries leidt alles in goede banen in de werkplaats en is chef-mecanicien. Samen met Andy en zijn collega’s staat hij in voor het onderhoud waarbij ze niet op één euro kijken. De bedoeling is dat de werkpaarden zo lang mogelijk mee gaan. Het bewijs zijn de Fiat 110-90 en de Case MX 135 die ondertussen 14.000 uren op de teller heeft. Met deze tractor rijden ze kuilen vast. Toch overweegt de firma de Axion van de grondkar te halen voor deze klus om in de plaats een nieuwe 830 of 850 aan te kopen.
“Uitbreiden in mest”
Door de sneeuw- en ijsloze winter die we achter de rug hebben, is Lidou niet uitgerukt met zijn winterdiensten voor de stad Torhout. Hier en daar was er een mest- en grondtransport. Toch was het uitkijken naar de start van het nieuwe mestseizoen. Ieder jaar stijgt het aantal kuubs dat ze injecteren. De loonwerker verwelkomde zopas een nieuwe Dezeure-tank van 18 m³ die de andere tandemasser met graslandinjecteur moet ontlasten met het spreiden van effluent. “Het gaat om een afzetsysteem zodat we de combinatie kunnen omvormen tot tweede mestwagen. Dit is nu het tweede wisselchassis dat we in gebruik nemen. Met het andere spreiden we stalmest, maar daar kan dan weer een silagebak op. De onderstellen zijn voorzien van Strobbe Bonne-assen die in vrijloop kunnen. We kennen Geert Bonne al langer. Hij is een pionier en ontwikkelde onze eerste Decov-silagewagens. Nog zo’n bedrijf waar we toekomst in zien is Bernard Vermeersch Constructie. Vorig jaar kochten we er de eerste aalton die hij bouwde, op maat gemaakt zoals wij het wilden. Het is een 3-asser van 26 m³ met een middelste aangedreven as. Verder is de ton gespoten in de Claas-kleuren en is ze binnenin gecoat omdat we nogal wat spuiwater rijden, een mengsel van zwavel en ammoniak uit luchtwassers. De ton kan uitgerust worden met twee spuitkanonnen voor het beregenen van groenten met een reikwijdte van 130 meter. Ondertussen staat de ton helemaal op punt. Rekening houdend met prijs en kwaliteit deden we een goede zaak.” Voor op de nattere percelen is er nog de kleinere Record-ton, voor de aanvoer van mest is er een omgebouwde mazouttankwagen van 28 m³.
Niet meteen investeren in kleinere werkjes
Het areaal land dat Andy ploegt met zijn Kuhn-vierschaar is niet om over naar huis te schrijven. Ook het mais planten met de Kuhn 6-rijer blijft min of meer hetzelfde. “We weten niet goed wat te doen. Een nieuwe zaaimachine met sectieafsluiting en gps is direct een hele investering die we moeilijk kunnen doorrekenen. Bovendien kopen verschillende landbouwers her en der oude planters om zelf te zaaien. Onze maaier hebben we zelfs verkocht. Harken doen we ook niet, de machinecoöperatie hier heeft twee grote exemplaren. In dat kleinere materiaal gaan we dus niet onmiddellijk investeren. De aankoop van een nieuwe hakselaar daarentegen staat volgend jaar wel op het programma. Nu hebben we een Claas 950, maar dat zal een model zwaarder worden.” De meeste klanten laten hun gras hakselen. Voor diegene die willen oprapen, schakelt Andy een collega in. Vierkante balen perst Lidou met een Quadrant 5200. De nieuwe McHale-wikkelaar zal zich dus meteen kunnen uitleven. Zomergranen dorst de loonwerker met een Claas Mega 208, maar die komt steeds minder buiten doordat het areaal zomergranen daalt. Lidou heeft zelfs nog een graankar. Een erfstuk van Achiel waarmee hij graan op zolders blaast bij boeren. “Meestal een werkje voor mezelf, dat maakt nogal veel stof”, lacht hij.
“Mais drogen is mijn hobby”
Mais hakselt de firma met een 10-rijige Kemperbek. Wanneer er volgend jaar een nieuwe hakselaar komt, droomt Andy luidop van de nieuwe Claas-bek, een topper in dezelfde gewichtsklasse als de Kemper. Toch beseft hij maar al te goed dat de kwaliteit geleverd wordt aan de kuil waar ze moeten kunnen volgen met vastrijden.” Aansluitend op de hakselcampagne, gaat Andy korrelmais drogen bij Vandelanotte, de handelaar in het dorp. Dat is zijn hobby. Hij is de koerman en vult de installatie met de verreiker. Logisch dat Lidou de helft van de loonwerkers in West-Vlaanderen kent.
Sociale contacten zorgen voor extra werk
Twee keer per jaar overhandigt Andy persoonlijk de rekening aan zijn klanten. “Dat loont. Je hoort wat er leeft bij de boeren, je stelt uw nieuwe machines voor en je komt naar huis met meer werk.” Andy en Saskia zijn Bourgondiërs geven ze toe. Ze hebben misschien ook wel zo’n look en zijn echte verenigingsmensen. De loonwerker zit mee in de organisatie van de tractorwijding en TrekkerTrek van Torhout. Bovendien is hij een trouwe Club Brugge-supporter. Op zondagvoormiddag gaat Andy meestal op café in ’t Brugtje van Wijnendale waar meer zelfstandigen komen. Ook daar haalde Lidou al enkele opdrachten binnen. Moest ik ooit in Torhout zijn op zondag, ga ik zeker een pintje drinken met Andy.
Bedrijfsprofiel
In hartje West-Vlaanderen ligt het loonbedrijf van Andy Lidou (48) en Saskia Masschaele (42). Met zijn 1 m 90 is Andy meteen de grootste loonwerker van Torhout. Boeren verder helpen is een passie die zowel Andy en Saskia met elkaar delen. Buiten het agrarische loonbedrijf, werkt Saskia nog halftijds bij Werkers Agro Bedrijfshulp waar ze boeren helpt die arbeidsongeschikt zijn, op vakantie willen of te veel werk hebben. Naast het injecteren en uitrijden van drijf- en stalmest, zijn het inkuilen van ruwvoeders de hoofdactiviteiten van de loonwerker. Ver moeten ze het niet zoeken, ze zitten middenin een streek waar intensief geboerd wordt. Het merendeel van de werkzaamheden spelen zich af in Torhout en haar randgemeenten.
Andy is de drijvende kracht, maakt de planning en verzorgt een groot deel van de administratie. Saskia verwerkt de fiches van het geleverde werk, controleert de AGR-GPS gegevens en maakt mestbankdocumenten. Ook het wikkelen van vierkante balen is haar werk, ze is dolblij met haar nieuwe McHale. De loonwerker werkt met drie vaste machinisten, waaronder schoonzoon Dries die pas huwde met Jolien (22). In de zomer volgt er een groot feest in de hangar als dat tenminste mag doorgaan met het Coronavirus. Hun jongste dochter Charlotte (20) is eveneens samen met een tractorchauffeur uit de streek die ze leerde kennen toen Jonas AdBlue kwam tanken op het bedrijf. Misschien is Francine (70), de moeder van Andy, nog het liefst van al gezien. Zij is de kookmoeder van de bende en maakt dagelijks eten. “Goede gasten worden bij ons op handen gedragen. Ook de vaste seizoenarbeiders zijn onmisbaar.”
Lidou werkt voor een trouw groeiend publiek. Meer werk komt er automatisch bij. Andy levert correct werk en is betrouwbaar. Hij gaat mee op zoek naar mestafzet en mais voor zijn klanten. Aangezien hij veel op de baan is, houdt hij het land van de boeren mee in het oog om te zien dat alles goed groeit.