Ogenschijnlijk gaat het om details, toch zorgen de noviteiten er voor dat de verschillen tussen de Grimme Rexor 6200 Platinum bietenrooier met de voorgangers groot zijn. Met een simpele aanpassing kan de vernieuwde joekel zelfs cichorei probleemloos rooien. “Een machine waarbij opvalt dat die met 600 pk nog met zo’n laag toerental loopt.”
De Maxtron van loonbedrijf Firma Jakobs uit Geijsteren kon maandag voor rooiwerkzaamheden in opdracht van een akkerbouwer in Limburgse Swolgen worden uitgezet. Het werk wordt voor even overgenomen door de Rexor 6200 Platinum, de vernieuwde uitgave. Grimme maakt een demotoer van een paar dagen door Nederland en Duitsland. Evax Grashoek heeft de mogelijkheid met beide handen aangegrepen om de voordelen van de doorontwikkelingen in de praktijk te tonen.
Vernieuwingen die een verschil maken
Eén van de aanpassingen aan de vernieuwde uitvoering van de bietenrooier is de ringelevator. Grimme laat de ringelevator langzamer draaien, waardoor de capaciteit stijg tot 30 procent. Een roterende as voorkomt loof- en grondopbouw tegen de elevator.
De bieten komen in de bunker, die ook qua vorm is verbeterd. “Smaller, zodat de chauffeur beter zicht op de losarm heeft. Door het gebruik van rekken heeft de bunker met dertig kubieke meter, oftewel twintig ton dezelfde capaciteit”, vertelt Strijk. Door de nieuwe vormgeving zijn lange werkdagen mogelijk. Door een sensorgestuurde verdeelvijzel wordt de bunker gelijkmatig en volledig gevuld. Door het automatisch sturen van de dwars- en lengtebodemketting verloopt het losproces ontspannen en snel.
De losband heeft een dubbele knik aan de kop wat het lossen verbetert. Bovendien maakt dit het inklappen van de losband mogelijk tot ver in het midden van het voertuig, zodat het zwaartepunt wordt geoptimaliseerd.
Terug naar de onderzijde van de Rexor is de bietenrooier uitgevoerd met drie reinigingszonnen met traploze snelheidsverstelling. “De positie van de zonnen is iets gewijzigd. Als de rooier links- of rechtsom knikt, houdt die dezelfde doorgang onder alle rooiomstandigheden”, stipt Driessen aan. Door innovatief management kunnen de geleideroosters tot tachtig procent sneller worden verwisseld naar geveerde tanden.
De rooier is uitgevoerd met een nieuwe Claas-cabine, wat voor de chauffeur een stillere omgeving oplevert. Bovendien biedt het voldoende ruimte om optimaal zicht te hebben op de beelden van de zeven camera’s bij de zeefband, losband, rooiwielen, reinigingszonnen, ringelevator, bunker en voor het achteruitrijden. “Het verstellen van de rekken is vanuit de cabine mogelijk.”
Ontbladeringssysteem FM300
De rooier heeft een Stage V-dieselmotor van Mercedes-Benz. “Een machine waarbij opvalt dat die met 600 pk met zo’n laag toerental loopt.” Het ontbladeringssysteem FM300 is een andere nieuwigheid aan de Rexor 6200 Platinum. Door de dubbele poetsrasters en de rubberen poetsen worden de bieten niet afgesneden. “
Cichorei-kit
De Grimme Rexor is uitrustbaar met een cichorei-kit ontwikkeld door Grimme zelf. Afdekplaten en rekken werden aangepast zodat het verlies beperkt wordt bij het rooien van Cichorei.
Film: https://youtu.be/8LioWFFuh6U
Tekst en foto’s: Martin de Vries