Diefstal van boordcomputers en gps-systemen uit tractoren en zelfrijdende machines, zowel in Nederland als in België was het de afgelopen tijd een echte plaag. In Nederland stuurde de Cumela onlangs nog een bericht uit om te waarschuwen voor criminelen die het gemunt hebben op de dure installaties. Fabrikanten ondernemen ondertussen de nodige stappen om hun materiaal beter te beschermen.
’s Ochtends in de trekker stappen, en vaststellen dat er eerder die nacht ongewenst bezoek is langs gekomen, er zijn betere manieren om de dag te starten. Niet alleen de rechtstreekse kost van het te vervangen materiaal is een harde dobber, maar ondertussen ligt het werk ook stil voor één of meerdere dagen. Daarnaast weegt de administratieve rompslomp van aangifte bij politie en verzekering ook door, als het materiaal al verzekerd is!
Precieze cijfers zijn er niet voor handen, omdat veel landbouwers geen verzekering hebben voor bijvoorbeeld boordcomputers en gps-installaties of omdat er gewoon geen aangifte gedaan wordt, maar de waarschuwingen via sociale media kanalen als twitter en facebook zijn duidelijk. Vooral in de grensstreken worden veel boeren geplaagd door diefstallen. Dat de grensstreken meer geviseerd worden is opvallend, maar ook eenvoudig te verklaren. De criminelen zijn snel het land uit met hun buit en kunnen zo vluchten voor eventuele politie en vervolging. Waar enkele jaren geleden vooral trekkers en machines geviseerd werden is de switch naar de moderne technologie ook opvallend. De dikwijls eenvoudig te demonteren apparaten vinden vlot hun weg naar het Oostblok waar precisielandbouw aan een stevige opmars bezig is.
Een verzekering tegen dergelijke diefstallen is dikwijls niet eenvoudig. Om de dure elektronica te verzekeren is er dikwijls een extra verzekering nodig, met de nodige kosten die er aan gekoppeld zijn. Daarnaast zijn de beperkingen van een dergelijke verzekering ook duidelijk. Zo is er dikwijls sprake van het bewaren van de materialen achter gesloten deuren, eventueel voorzien van een alarmsysteem, al dan niet gekoppeld aan een waarschuwingssysteem via de gsm. Op onze boerderijen met open loodsen is dit al moeilijk te verwezenlijken, en zeker in de drukke periodes tijdens het plant- en oogstseizoen is het dagelijks in en uitbouwen van de computer- en gps-installaties onbegonnen werk.
Wanneer een (extra) verzekering niet tot de mogelijkheden behoort is een goede preventie noodzakelijk. De typische open structuur die eigen is aan onze bedrijven maakt het dikwijls eenvoudig voor mensen met slechte bedoelingen om hun slag te slaan. En dan spreken we niet alleen van diefstal, maar ook vandalen hebben vrije toegang om hun graffiti te zetten, trekkers en machines te beschadigen, en dierenrechtenactivisten kunnen ongemerkt in stallen geraken.
Preventiemaatregelen zijn niet per definitie dure ingrepen. Dikwijls kunnen kleine aanpassingen aan deuren en poorten al een eerste stap zijn. Daarnaast kan een strategisch geplaatste automatische schijnwerper of een eenvoudige camera al zorgen voor veel extra beveiliging. We geven in de volgende bladzijdes een overzicht van (eenvoudige) preventiemaatregelen die voor u kunnen werken.
Fabrikanten nemen maatregelen
De groeiende plaag van diefstallen ontgaat ook de fabrikanten niet. Deze nemen ondertussen stappen om hun producten beter te beveiligen. John Deere introduceerde niet zo lang geleden de mogelijkheid om hun StarFire GPS ontvangers en GreenStar displays (vanaf 2016) te beschermen met een pincode. Zonder correcte pincode werken de systemen nog 72 uur voor ze uitgeschakeld worden. Ook Massey Ferguson heeft de nodige beschermingsmaatregelen. “De boordcomputer is al langer gelinkt aan het serienummer van de trekker”, vertelt Koen Van Pamel van Matermaco. “En ook het RTK-signaal moet via een code vrij gegeven worden. Een unieke sleutel per trekker is al enkele jaren beschikbaar via een ombouw-kit bij de MF-dealer.” Bij Fendt zijn alle trekkers vanaf de 700-serie standaard voorzien van een unieke sleutel. Voor de reeksen 300 en 500 Vario is dit een optie. Een beveiliging van de terminal is niet mogelijk.