Naast wendbaarheid zet Tobroco-Giant nu ook in op zero emissie. Het brengt met de G2200E en de G2200E X-TRA zijn eerste elektrische modellen uit. De modellen zijn op de komende Bauma (Munchen, 8-14 april) voor het eerst te zien en worden in het tweede jaarhelft van dit jaar verkrijgbaar.
Beide laders worden standaard uitgerust met een 48V lithium-ion batterij, geplaatst in de ruimte waar anders de motor komt. Twee elektrische motoren verzorgen de aandrijving: een 6,5 kW motor voor het rijgedeelte en een 11,5 kW motor voor de hydrauliek. De G2200E heeft vooral zijn hefhoogte als troef. Hij heft tot 2,85 m hoog en heeft een hefcapaciteit van 1650 kg. De G2200E X-TRA is meer geschikt voor het zware werk. Hij heeft een hefcapaciteit van 2200 kg en heft 2,45 m hoog.
Elektrische weillader
De elektrische wielladers kunnen uitgerust worden met 48V batterijen van 3 verschillende capaciteiten. In functie hiervan varieert de batterijhoogte. Er is keuze tussen een 12,3 kWh (240 Ah), 18,4 kWh (360 Ah) of 24,6 kWh (480 Ah) batterij. Volgens de fabrikant kan hiermee resp. 4, 6 of 8 uur normaal werk mee verricht worden.
Het laden kan gebeuren met een on-board lader van 40A of 60A, die geschikt is voor aansluiting op het gewone stroomnet. Ook kan het laden gebeuren met een externe lader in de range 40A-300A, waarmee de batterij dan binnen de 30 minuten voor 50% geladen is.
Kosten
Tobroco-Giant wijst erop dat de aanschafprijs van de elektrische variant hoger zal liggen dan de klassieke uitvoering, doch dat de werkings- en onderhoudskosten nadien merkelijk lager zullen uitvallen. Zo vervallen alle kosten rond brandstof (opslag, bijvullen, onderhoud). Ook verdwijnen alle kosten rond het motoronderhoud en worden de machineonderhoudsintervallen langer. Het zou uiteindelijk moeten resulteren in een lagere total cost of ownership van de machine.
Tekst: Luc Vande Ginste