Sinds Vlaanderen door de zesde staatshervorming bevoegd is voor uitzonderlijk vervoer wordt strikt toegekeken of alle verplichte documenten aanwezig én juist ingevuld zijn. Zo strikt dat een aantal loonwerkers met de handen in het haar zitten omdat zij het papierwerk voor hun grote zelfrijders (oogstmachines en mestinjecteurs) niet in orde krijgen. Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V) kaartte dit aan bij bevoegd minister Ben Weyts. “Onder federaal toezicht werden de voorschriften veel minder strikt gecontroleerd, maar voor uitzonderlijk vervoer is dit toezicht noodzakelijk”, verdedigt de minister de strenge aanpak van zijn administratie. Het lijkt erop dat loonwerkers een aantal mastodonten van machines met niet vergunbare afmetingen of aslasten op een dieplader naar het veld zullen moeten voeren.
Landbouwvoertuigen die vallen onder de regelgeving ‘Uitzonderlijk vervoer’ moeten beschikken over een vergunning. Deze vergunning dient periodiek hernieuwd te worden en is alleen verkrijgbaar op vertoon van het proces-verbaal van benaming of goedkeuring. Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer constateert dat na de bevoegdheidsoverheveling van het federale naar het Vlaamse niveau strikt(er) wordt toegekeken op het verlenen van vergunningen uitzonderlijk vervoer. “Dit zorgt soms voor problemen. Gebruikers willen zich graag in regel stellen, maar weten vaak niet hoe. Wie zich toch met de zware oogstmachines op de openbare weg waagt, riskeert zware boetes”, weet De Meyer.
Lees meer bij Vilt – Meeste oogstmachines en zelfrijders mogen de weg op