Tijdens de vorige editie van Agritechnica kwam het nieuws dat Trelleborg de CGS Holding, de firma achter ondermeer Mitas, over zou nemen. Ondertussen zijn we twee jaar later en De Loonwerker had een gesprek met Jean-Paul Spijker.
Hoe staan de zaken ervoor?
Jean-Paul Spijker (JPS): “De integratie loopt, maar is nog steeds niet compleet afgerond. Dit zal nog wel wat tijd vergen. Je praat over twee sterke merken die samen gegaan zijn. Dit is niet gemakkelijk, maar het verloopt zoals gepland. We werken hard aan de organisatie en onze interne processen met als duidelijk doel het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken en zo de eerste keuze te zijn in de verschillende segmenten waarin we actief zijn.
Ontwikkeling en evolutie hou ik liever voor Agritechnica, maar het is zeker de moeite waard om daar naartoe te komen en onze producten te bekijken.”
Mitas kende in de Benelux de afgelopen jaren een bijna explosieve groei. Heb je daar een uitleg voor?
JPS: “We hebben veel geïnvesteerd in marketing met onder meer het sponsoren van tractorpulling en ook op de televisie waren we actief. We mogen ook zeker de samenwerking met grote merken zoals New Holland met de Fantastic Farmer Days, de John Deere-dealerdagen en de Deutz Fahr-roadshow niet vergeten. Dit heeft ons enorme naamsbekendheid bezorgd.
Als we naar het dealernetwerk kijken, dan kan ik zeggen dat het één en al succes is. In het begin was het moeilijk om de juiste dealers te vinden. Er waren zelfs dealers die ons de opdracht gaven van onszelf eerst te bewijzen voor ze gingen kopen. Een jaar later kwamen ze over de brug. De dealers van het begin zijn nu onze grootste en trouwste klanten, wat voor ons top is. Wij kunnen hierdoor alleen maar continuïteit creëren! Door deze band met hen hebben wij nauwe contacten en zijn overal aanwezig, wat dan weer veel tijd en inzet vergt. Maar het loont, wat ons dan weer energie geeft.
Tenslotte heeft mijn team, door telkens dag en nacht te werken, zeker bijgedragen aan het succes. Zonder hen was het zeker niet gelukt, waar ik ze dan ook zeker voor dank!”
De bandentechnologie staat niet stil. Mitas ontwikkelde voor (of samen met) Agco de AirCell en ook de PneuTrac werd op prijzen onthaald. Hoe loopt de verder ontwikkeling van die laatste en hoe gaat de firma verder om met innovatie?
JPS: “Je voorbeelden bewijzen dat we veel geïnvesteerd hebben in ontwikkeling en we doen dit nog steeds. Trelleborg neemt deze ontwikkelingen zeer serieus want enkel hierdoor kunnen wij vooruit gaan. Kijk naar de fabrikanten die dit niet gedaan hebben en wat hen dit gekost heeft aan omzet. Wij hebben veel geld over voor innovatie, het neemt een belangrijk deel van onze R&D en marketing budget in. Ik wil niet vooruit lopen op Agritechnica, maar op de beurs zullen heel wat nieuwe ideeën te zien zijn van de groep.”
De keuze aan banden is ruim, niet alleen in maten, maar ook in technologieën. Waar moet zeker op gelet worden bij de aankoop van nieuwe trekkerbanden?
JPS: “Bij de aanschaf van banden moeten op verschillende dingen worden gelet. Je hebt te maken met profiel, draagvermogen, onder welke druk er moet gewerkt worden. Maar ook belangrijk is de kostprijs per draaiuur. Er wordt nog steeds in de markt van tijd tot tijd verkeerd advies gegeven, wat wij heel erg jammer vinden. Wanneer het dan misloopt is het vaak de fabrikant die de schuld krijgt. Als er wordt getwijfeld, heb ik liever dat onze specialisten advies geven. Het wordt wel eens vergeten, maar vragen staat vrij!”
Aanvullend hierop, wat zijn de gevaren van foute montages?
JPS: “Als er verkeerd wordt gemonteerd, gebeurt het meestal verkeerd bij de hiel van de band. Wanneer die scheurt, kan dat grote gevolgen hebben. Dit scheuren gebeurt bij montage, maar vaker bij demontage. Een ander aandachtspunt is de rondheid van de band. In vaktaal “Radial Runout”, dit is meestal te herkennen aan de witte stip op de band en de zwarte stip op de velg. Het gaat om de radius van de band die niet consistent is tegenover het middelpunt van de velg. Als dit niet goed staat, gaat de tractor hobbelen of vibreren. Dit is gemakkelijk op te lossen door de band vaak een kwart slag te draaien. Lukt dit niet, dan kunnen wij de juiste punten bepalen door één van onze specialisten te sturen, die het dan correct opmeten. Een ander gevaar is dat de tractor of machine ondermaats presteert door een foute bandenkeuze.”
Een goede bandenkeuze wordt dikwijls onderschat. Welke gevolgen heeft de juist keuze van een band?
JPS: “Hier is ontzettend veel op te zeggen en veel in te doen. Verkeerde keuze heeft vaak gevolg voor verkeerde tractie, veel brandstofverbruik, slecht rijcomfort en teveel bodemverdichting. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit is meestal het gesprek van de dag als wij op beurzen staan. “Welke band is nu goed voor wat ik doe”, vraagt de boer of loonwerker dan. De machinekeuze is belangrijk, maar er wordt vaak langer over de bandenkeuze gesproken. Het mechanistatiebedrijf heeft het belang bij de machineverkoop. Wij leren het mechanisatiebedrijf om de juiste band erbij te verkopen. Dat is onze missie. Nu dat Trelleborg en Mitas samen zijn, is er keuze in overvloed. In 99% van de gevallen kunnen wij de juiste keuze en maat aanbieden. Wij hebben tijdens de Werktuigendagen te Oudenaarde bewezen met twee dezelfde tractoren op Trelleborg-banden, één met de TM800 en de andere met de TM1060 dat er duidelijk verschil is. De TM1060 verlaagt het brandstofverbruik, maar laat ook een hogere werksnelheid toe. Tijd is geld, dus het is positief dat je met de juiste keuze van band meer hectares kunt doen in hetzelfde tijdsbestek.”
Jullie zijn niet alleen actief in de landbouw en industrie, maar ook in (motor)fietsbanden. Daarnaast hebben jullie een specifieke band ontwikkeld voor de tractorpulling. Van waar dat engagement in deze sporttak?
“Mitas heeft een lange geschiedenis als sponsor van sportevenementen. De roots van Mitas’ engagement in de sport gaan terug tot 1947, toen de firma voor het eerst begon met motorfietsbanden voor Speedway, een heel populaire sport in Tsjechië en in het VK. Met een groeiend marktaandeel in de landbouwsector was het een logische stap naar de tractorpulling.
In 2014 tekende Mitas een sponsorovereenkomst met het European TractorPulling Committee (ETPC) en engageerde zich zo in de boeiende wereld van tractorpulling. Mitas steunt actief tractorpulling events in Europa, zoals bijvoorbeeld de Eurocup Pulls. Recent vernieuwde Mitas de sponsorovereenkomst voor het Eurocup 2017 seizoen. Tractor Pulling is een boerensport, en we zijn zeer blij met de zichtbaarheid van onze merk tijdens deze events. Om de groeiende aanwezigheid in de sport te bevestigen ontwikkelde Mitas de speciale Powerpull-band.”
Trelleborg en Mitas stellen hun nieuwigheden voor op Agritechnica op hun stand in paleis 20, stand B04