Voor het aankomende seizoen is het programma van de Lely Tigo opraapwagens uitgebreid met een aantal interessante vernieuwingen. Nieuwe innovaties in de Tigo XR modellen: Kunststof geleidebanen, sterkere tanden, vernieuwde kortgewasrol.
De pick-up van de grootste Lely opraapwagenmodellen – Tigo XR – is op verschillende punten vernieuwd. Waar eerder de klassieke metalen geleidebanen in U-vorm werden toegepast, worden vanaf nu slijtvaste kunststof geleidebanen gebruikt. Deze innovatie zal nu voor het eerst in de Tigo XR modellen worden doorgevoerd. Door de goede glij-eigenschappen kan het gewas met minder weerstand en gewasbeschadiging naar de rotor gevoerd worden. In combinatie met de sterkere tanden, wordt de levensduur van de opraapwagen op het hoogste niveau gebracht. Hogere elasticiteit, flexibiliteit en lagere slijtage, ook bij pick-up tanden, beloven voor de fabrikant een hoge verwachting van deze nieuwe technologie. Voor optimalisering van de gewasstroom is ook de kortgewasrol verbeterd. Direct achter de rol worden nu stalen geleidetanden gemonteerd, die het opgenomen gewas doelgericht en vloeiend naar de invoer sturen. Ook nieuw voor de Tigo XR modellen is de optioneel leverbare disselhoogte sturing. Deze ontwikkeling stuurt, ook op sterk onregelmatige ondergrond, automatisch de doorvoeropening van het invoerapparaat. Een sensor meet hiervoor continu de actuele stand en positie van de pick-up en stuurt gelijktijdig de hydraulische cilinder van de knikdissel aan. Hierdoor wordt een optimale en gelijkblijvende afstand tussen pick-up en invoerrotor gegarandeerd, wat aanzienlijke invloed heeft op een constante en duidelijk verbeterde gewasstroom. Naast de beide grootste uitvoeringen van de Tigo XR modellen wordt nu ook de Tigo XR 65 standaard met een staalbodem en bodemketting met vlakschakelkettingen uitgevoerd. Tot nog toe was de staalbodem alleen als optie beschikbaar. Ook de modellen Tigo PR 60 & 70 worden vanaf nu standaard met een staalbodem en bodemketting met rondstaalkettingen uitgerust.