De nieuwe EW160E en 180E, die beide in Duitsland gebouwd worden, hebben naargelang de uitvoering een eigen gewicht van resp. 16,2 – 18,2 ton en 17,8 – 20,8 ton. Beide zijn uitgerust met een Stage 4 zescilinder Volvo motor, die op de EW160E 156 pk (115 kW) en op de EW180E 175 pk (129 kW) haalt. Om te voldoen aan deze emissienorm past Volvo de CEGR-techniek toe in combinatie met een DPF-filter en de SCR-techniek met AdBlue gebruik.
Beide modellen zijn goedgekeurd voor wegtransport en zijn uit te rusten met een trekhaak, waarmee aanhangers van drie (ongeremde aanhangers) tot acht ton (aanhangers met droge lamellenremmen) kunnen getrokken worden. De rijdemping (BSS) met zijn hydrauliekkringen en gasveren zorgt dat er sneller kan gereden worden over hobbelige wegen en in moeilijke terreinen. Het nodige gereedschap voor het werken op locatie kan meegenomen worden in de speciale uitschuifbare gereedschapslade op de onderwagen. Dit nieuw ontwikkelde concept is berekend op een totaalgewicht van 120 kg. Ook de cabine biedt meer opbergruimte.
Beide machines zijn uitgerust met het Volvo Smart View systeem. Drie camera’s aan verschillende kanten van de machine (voorkant, zijkant en achterkant) bieden op een LCD scherm een bovenaanzicht in vogelperspectief van de machine in bedrijf. De drie camera’s zijn ook te gebruiken om de gebieden voor, naast en achter de machine ieder afzonderlijk weer te geven.
De EW160E en 180E zijn geheel naar de wens van de klanten te specificeren. Dankzij de vele flexibele configuraties kunnen de bestuurders eenvoudig van aanbouwdeel wisselen en handige machinefuncties toevoegen. Zo kan gekozen worden uit 12 uiteenlopende bandensoorten, kan giek en knikarm van een bepaalde lengte gekozen worden en kan er gekozen worden voor extra hydraulische functies voor aanbouwdelen die met hydrauliekflows in één of twee richtingen werken.