Krone presenteert de nieuwe BiG M 450

20 jaar geleden stelde Krone de eerste zelfrijdende schijvenmaaier “BiG M” officieel voor op de Agritechnica. Nu presenteert Krone de allernieuwste serie BiG M 450 zelfrijdende maaier, voorzien van vele nieuwe technieken. Zo heeft de BiG M 450 een nieuwe cabine en een nieuwe motor en beschikt die nu over een compleet nieuw maaiconcept. De werkbreedte van deze zelfrijdende maaier is verhoogd naar 9,95 m en behaald daarmee een capaciteit van 17 ha/uur.

De drie maaibalken zijn compleet vernieuwd, zo heeft de maaibalk een compleet vrije doorgang tot wel 20% meer in vergelijking tot de voorgaande modellen. Daarnaast beschikt de BiG M 450 over de nieuwe kneuzer met op grip staande V-vormige stalen klepels. Hierdoor vervalt de aandrijvingkast in het midden van de maaibalk. De maaibalk wordt nu vanaf de zijkant aangedreven, met een directe aftakas vanaf de machine. Deze technische oplossingen zorgen voor een verbeterde gewasstroom en een lagere vermogensbehoefte voor meer capaciteit en een egaler drogingsproces. Standaard is de BiG M 450 uitgevoerd met onder andere de levensduur gesmeerde HeavyDuty-maaibalken met Safe-Cut maaischijfbeveiliging. De zijmaaier zijn in het zwaartepunt opgehangen zoals bij de EasyCut achtermaaiers, ook hebben de zijmaaiers nu obstakelbeveiliging. De maaischijven zijn allemaal voorzien van messensnelwissel, om snel en eenvoudig messen te kunnen draaien of vervangen. De buitenste maaitrommels draaien naar binnen en de binnenste maaischijven draaien paarsgewijs. Hydraulische verstelling van de  maaihoogte vanuit de cabine is standaard.

Nieuw op de Big M 450 is de volledig hydraulische bodemontlasting voor alle drie de maaiers. De gewichtsontlasting kan individueel per maaier comfortabel vanuit de cabine van de BiG M worden ingesteld. Optioneel zijn de hydraulische zijkappen en hydraulische sideshift op de frontmaaier, de hydraulische sideshift voorkomt dat er strepen blijven staan bij scherpe bochten of heuvelachtige percelen. Is de hydraulische sideshift niet meer nodig dan kan door met een druk op de knop de frontmaaier zich automatisch in de middelste positie zetten. Nieuw daarbij is de “stuurhoek automaat” waarbij automatisch in bochten en heuvelachtige percelen de frontmaaier in de juiste positie wordt gezet om streeploos te kunnen maaien.

Ook de nieuwe BiG M 450 is optioneel uitgevoerd met vijzels op de beide zijmaaiers, om het gewas direct in één werkgang op zwad af te kunnen leggen. Deze vijzels zijn bevestigd aan de kneuzers van beide zijmaaiers en transporteren het gemaaide/gekneusde gewas naar het midden, op het zwad van de frontmaaier. Deze optie is ook zeer interessant wanneer het gewas droog genoeg is en niet meer geschud hoeft te worden. Naast het gebruik in gras en luzerne kunnen de vijzels ook gebruikt worden in natte silage, als het gewas toch niet meer droog te krijgen is.

De nieuwe zelfrijdende schijvenmaaier BiG M 450 wordt aangedreven door een Liebherr motor met 449 PK (12 L motorinhoud) en voldoet aan de Stage 4 emissienorm. Daarbij heeft de Liebherr motor een service interval van 1500 h. De motor plus aandrijving staat compleet op Silent-blokken wat resulteert in een rustig draaiende machine. De zijkappen van de BiG M 450 zijn ver te openen, zodat onder andere de motor goed toegankelijk is voor service. Daarnaast is bij het hoge vermogen van de BiG M 450 een groter koelpakket geplaatst.

Wat compleet nieuw is voor de BiG M serie is het motormanagement Powersplit. Er kan nu in twee verschillende modussen gemaaid worden; de Eco- en M-modus. De Eco-modus voor lichtere werkzaamheden en de M-modus voor het volledige vermogen. Dit zorgt dat bij elke type werkzaamheden het passende vermogen kan worden gekozen en brandstof kan worden bespaard. Tot slot is er ook een nieuw ontwikkelde grenslast regeling dat de snelheid van het maaien doet verlagen wanneer het motortoerental te ver zakt. Hierdoor blijft een zuiver afgesneden maaisnede gewaarborgd.

Praktisch is ook de maximale snelheid in veldmodus waarbij tot 25 km/uur gereden kan worden. Maximale transportsnelheid is tot 40 km/uur. Nieuw bij de BiG M 450 is de variabele rij aandrijving door de combinatie van een plunjerpomp en een planetaire eindaandrijving. Het motortoerental ligt bij 1250 t/pm in transportmodus en 1650 t/pm in veldmodus. In transportmodus past het motortoerental zich automatisch aan op de snelheid en belasting. Zo regelt het motortoerental zich automatisch naar beneden bij verkeerslichten, kruispunten, enz. Hierdoor worden motor en aandrijving ontlast en wordt zichtbaar brandstof bespaard. De grotere banden op de vooras 880/65 R 32 en op de achteras 600/ 65 R 28 zorgen voor de nodige tractie en minimale bodemverdichting.

Meer highlights zijn de hydraulisch in hoogte verstelbare voor- en achteras. De gehele BiG M wordt in veldmodus met circa 15 cm verhoogd voor maximale bodemvrijheid. In transportmodus wordt de BiG M weer naar beneden gelaten om zo onder de 4 m transporthoogte te blijven. Dit nieuwe concept draagt wezenlijk bij aan het rijcomfort van de zelfrijdende maaier.

De volgende stap voor een nog comfortabeler rijgevoel is de geveerde cabine. Hierbij maakt Krone gebruik van bewezen techniek zoals die ook in vele hakselaar modellen te vinden is. Zo is er een 10 inch grote touch-screen display voor de instelling en controle van de machine. Optioneel is een LED pakket verkrijgbaar voor complete rondom verlichting met hoogwaardige LED werklampen in de dakrand en op de zijspatborden voor het opstap en service. Daarnaast is er ook een achteruit rij camera verkrijgbaar met extra monitor dat het complete premium pakket compleet maakt voor de bestuurder. Wat net zo praktisch is, is het trapje aan de rechterzijde van de cabine voor het onderhoud en schoonmaken van de Big M. Tot slot zijn er vele opbergvakjes zoals in de rechterspatbord waar plaats is voor vele kleine onderdelen en achterop de BiG M een opbergvak voor een gereedschapskist, hendel voor de messensnelwissel en het messenvakje.

Geef een reactie