Agribex wiellader- en verreikernieuws

Het wiellader- en verreikerlandschap evolueert uiterst snel. Ook op Agribex was dit te merken. Niet enkel waren er de nieuwe modellen bij verschillende merken, ook de nieuwe samenwerkingen tussen firma’s zorgde voor heel wat geschuif met merken. Een overzicht.

Uitbreiding van Cat D-serie Ag-verreikers
Bergerat Monnoyeur toonde op Agribex de nieuwe Ag-verreikers. Na de introductie vorig jaar van de nieuwe D-serie met het kleine TH306D 100 pk-model worden vanaf het voorjaar 2018 de drie grotere modellen uit de serie beschikbaar : de TH357D, TH408D en de TH3510D. Met hefvermogens van 3,5 tot 4 ton en hefhoogtes van 7 tot 9,8 m zijn deze verreikers zeer breed inzetbaar in de landbouw.

Alle modellen zijn uitgerust met een Cat-motor en een 6F/3R Power Shift transmissie. Bij de motor is er keuze tussen een Cat C3.4B van 111 pk of een C4.4 Acert-motor van 124 pk. Bij de twee grootste modellen is ook de C4.4 Acert-motor van 142 pk verkrijgbaar.
Het voldoen aan de Stage 4-normen gebeurt met DOC-filter en SCR-nabehandeling met AdBlue.
Het systeem voor vierwielaandrijving maakt gebruik van robuuste assen met planetaire-reductienaven, sperdifferentieel vóór en remmen op beide assen.

De opbouw van het hydraulisch systeem met lastdetectie en gesloten poort, lastverdelende kleppen en een axiale zuigerpomp met variabele opbrengst, zorgt ervoor dat er sneller kan gewerkt worden.  Ook nieuw is de cilinderdemping voor het zachtjes in- en uitschuiven van het laatste gedeelte van de giek.

De cabine, met een geluidsniveau van 75 dB(A), beschikt over een multifunctionele joystick met bedieningselementen voor de transmissie en voor de extra hydraulische functies.

Giant verruimt aanbod met modellen in de klasse rond 4 ton

Als  Belgische en Franse importeur van de Nederlandse Tobroco-Giant machines, pakte de firma Beel uit met de gloednieuwe Giant  G3500 (3,5 ton) en G4500 (4,5 ton) wielladers. Deze op Agritechnica gelanceerde machines worden vanaf het late voorjaar 2018 bij ons leverbaar.  De nieuwe serie zal op termijn uit 9 modellen bestaan. De nieuwe typeaanduiding staat voor het gewicht van de machine. Met de introductie van beide machines heeft Giant nu een compleet gamma van 0,75 ton (SK211G) tot 6 ton (V761T Tele).
Opvallend bij de nieuwe machines zijn de vele keuzemogelijkheden. Het maakt het mogelijk dat de klant zijn machine volledig naar zijn wens kan samenstellen.
Zo kan bij de Kubota-motor gekozen worden voor 50, 66 of 74 pk. De motor is uitgerust met DOC en DPF en is hiermee reeds Stage 5 ready. De machines hebben hydrostatische vierwielaandrijving met automotive besturing van Rexroth en 100% schakelbare sper op beide 16-tons assen. Standaard loopt de machine 20 km/u. Optioneel is dit 35 km/u.  Voor het hefframe is er keuze tussen een Z-hef, X-tra (= meer hefkracht, maar minder hefhoogte) of Tele-variant. Ook hydraulisch zijn er heel wat keuzemogelijkheden die gaan tot 5 dubbelwerkende hydraulische functies op de voorzijde, evenals de mogelijkheid van de high-flow variant waarbij de pomp 120 l/min geeft i.p.v. standaard 80 l/min. De wielladers worden standaard uitgevoerd met een veiligheidsdak en zijn optioneel uit te breiden naar een dichte cabine.

Manitou MLA-T is terug van weggeweest

Manitou brengt na 9 jaar afwezigheid opnieuw de Tele-knikwiellader uit, uiteraard in een moderne outfit zoals de andere Manitou-machines. De MLA-T 533 145 V+ wiellader knikt 44° en rust achteraan op een pendelende as. De machine is uitgerust met een 4 cilinder Deutz-motor van 143 pk en een M-Vario Plus-transmissie (CVT) die zonder tussen schakelen tot 40 km/u rijdt. De load sensing hydrauliek geeft maximaal 158 l/min.
De MLA-T 533 145 V+ weegt 8.430 kg. Hij heft tot 3,3 ton en tot 5,2 m hoog.

Mustang/Gehl met Tele

Twee jaar terug lanceerde Mustang de 680 en 780 wielladers, bij Gehl was dit de 650 en 750. Beide worden nu ook verkrijgbaar met Tele-hefarm. De 680T/650T heeft een 65 pk Yanmar-motor, weegt 4,7 ton en reikt tot 4,3 m hoog. De 780/750T heeft een 74 pk Deutz-motor, weegt 5,5 ton en reikt tot 5 m hoog.

Claas toont eerste Liebherr-machines

Op de stand van Claas importeur Ag-Tec werden de eerste machines uit de twee jaar oude samenwerking met Liebherr getoond. Claas vergroot hiermee zijn aanbod, daar het nu ook wielladers aanbiedt. De verreikers behouden de naam Scorpion, de wielladers krijgen de naam Torion. Beide worden volledig bij Liebherr gebouwd. De commercialisatie ervan gebeurt exclusief door het gekende Claas-dealernetwerk. Via Claas worden de Liebherr-machines aldus uiterst toegankelijk voor de landbouwsector.

De Claas-verreikers zijn nieuw ontwikkelde machines. De motoren blijven Deutz (136 of 156 pk). De transmissie is een Varipower met 2 of 3 werkbereiken. De grootste Scorpion, de 756 is voorzien van een Varipower Plus transmissie. Eénmaal compleet zou de serie verreikers uit 10 modellen bestaan.

De Claaswielladerlijn bestaat uit 7 modellen opgedeeld in 3 series. Het zijn modellen die uit het bestaande Liebherr-gamma komen.
De instapserie bestaat uit de Torion 535 en 639. Het zijn 5,2 en 5,6 ton machines met een Yanmar Stage 3b-motor van 63 en  68 pk. De hydrostatische transmissie heeft twee bereiken, 6 en 20 km/u. Het hefframe heeft Z-kinematica met parallelgeleiding. Deze allround modellen zijn geschikt voor dagelijkse werkzaamheden op het veebedrijf.
De middenklasse bestaat uit drie modellen: de Torion 1177, 1410 en 1511. Ze worden aangedreven door een Deere Power Systems (DPS) Stage 4-motor van 140, 155 en resp. 167 pk. De hydrostatische transmissie heeft 3 bereiken 6, 16 en 40 km/u. Er is keuze tussen een hefframe met Z-kinematica, P-kinematica of high-lift P-kinematica. Met een eigen gewicht die gaat van 12,6 tot 14,5 ton en een hefcapaciteit van 7,75 tot 9,75 ton kunnen deze breed ingezet worden op het landbouw- of loonbedrijf.
De topserie bestaat uit de Torion 1812 en 1914. Deze 18,7 en 19,5 ton wielladers worden aangedreven door een Liebherr Stage 4-motor van 195 pk en 228 pk. Beide wielladers hebben een Liebherr X-Power transmissie, die werkt deels hydraulisch, deels mechanisch. Claas geeft aan deze transmissie de naam Cmatic.
Het zijn ideale machines voor de zware werkzaamheden op het loonbedrijf. 

John Deere breidt gamma uit met Kramer machines
Dankzij de onlangs afgesloten overeenkomst tussen John Deere en Kramer kon Cofabel op hun stand  uitpakken met hun nieuwe productgamma van wielladers en verreikers. De machines worden via een aantal Cofabel-dealers verkrijgbaar. Het gamma omvat de wielladers en de verreikers in de groene Kramer-kleur. Dit zijn de wielladers met star chassis, vierwielsturing (wieluitslag tot 40°), een pendelende achteras en 100% sper op voor en achteras. Het gamma gaat van 1,5 tot 6 ton, waaronder 4 modellen met uitschuifmast.
Bijzonder in het gamma is de volledig elektrische KL25.5e wiellader van 3,9 ton.
De Kramer-verreikers waren tot voor kort algemeen gekend als de Claas Scorpion-verreikers. Door de aflopende samenwerking verdwijnen deze nu bij Claas en het zijn diezelfde machines die nu in Kramerkleur door John Deere verdeeld worden. Het gamma bestaat uit 9 modellen waarvan het topmodel 9 m hefhoogte heeft.

De Lille wordt nieuwe Venieri-importeur voor de Benelux
Het Nederlandse RoAd uit Barneveld meldde dit najaar zijn activiteiten volledig stop te zetten. Hiermee kwam ook het importeurschap van de Italiaanse Venieri-machines zowel in België als in Nederland vrij. De Lille uit Lendelede (B), gekend als Benelux importeur voor Merlo, wordt vanaf 2018 de nieuwe importeur van Venieri voor de Benelux. De knowhow over deze machines is met productspecialist Marcel De Bruin, voorheen actief bij RoAd, mee in huis genomen.

Op de stand stond, tussen alle groene geweld, de onlangs uitgebrachte 3 ton Venieri knikbestuurde wiellader, de 1.63C ook wel Venierina genaamd. Deze kleine wiellader valt toch wel op door zijn bouwwijze zoals de grote wielladers. Hij is uitgevoerd met een 50 pk Yanmar-motor en een hydrostatische transmissie met 2 versnellingen waarmee de snelloopversie 40 km/u haalt. De wiellader heeft een starre vooras en een pendelende achteras. Een automatisch sperdifferentieel zit op de vooras, op de achteras is dit een optie.
De machine is af fabriek leverbaar met verschillende types snelwissel in functie van het merk van de aanbouwdelen.

 

 

 

Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 12/2017”. Nog geen abonnement? Surf snel naar de webshop!

Tekst en beeld : Luc Vande Ginste

 

Geef een reactie